Spreken

Communicatie is belangrijk bij intermenselijk contact; wat als dit ineens moeilijk wordt?

Spreken

Berichtdoor Esperanza † » 08 maart 2012, 17:44

Dag Allemaal,

Mijn spraakkwaliteit is de ene dag goed en de andere dag is het weer slecht :twisted: , mijn vraag aan jullie, hebben jullie daar ook mee te kampen dat het zo wisselend kan zijn :?:

Groetjes, Afien
Esperanza †
In Memoriam
In Memoriam

Re: Spreken

Berichtdoor Catja † » 08 maart 2012, 20:15

Hallo

Ja zeker, bij mij is het ook erg wisselend.
Zeker als ik moe ben gaat het niet zo best.dan lijkt het wel of ik een fles wijn op heb.
Dan zijn er dagen dat het beter gaat, en zelf dagen dat ik helemaal helder praat.

Groetjes catja
Catja †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor dspier † » 09 maart 2012, 00:45

Bij mij gaat het ook op en af.
De meeste problemen heb ik tijdens of net na het eten. Dan krijg ik snel een 'bal' in mijn keel. Na drie keer herhalen van mijn zin en steeds weer op hetzelfde punt 'vastlopen' wordt ik een beetje :twisted: en dan concentreer ik me maar weer op mijn bord. :evil:

:cry: Dick
dspier †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Dick † » 09 maart 2012, 13:41

Bij mij is de spraak ook wisselend, ´s ochtends beter dan ´s middags. Het houdt inderdaad sterk verband met de mate van vermoeidheid.
Ook de omgeving speelt sterk een rol, een rumoerige omgeving kost meer inspanning en levert sneller problemen op dan een stille.
De aanwijzingen van de logopediste, buikademhaling, middenrif aanspannen, tussenklanken, rollende/zingende Mmmmm helpen wel!
Ik heb geen last van het verschijnsel dat Dick beschrijft rond het eten.

Ondanks dit alles gaat mijn spraak de laatste weken dusdanig achteruit dat gisteren besloten is een spraakcomputer aan te gaan
vragen. Complicerende factor hierbij is dat ik mijn beide handen niet meer kan gebruiken :( Dat wordt dus een met hoofd/oog besturing :roll:
Iemand hier ervaring mee (model/type)? wellicht voortzetten onder rubriek hulpmiddelen

Dick S.
"Bij ALS houd je vanzelf niets meer vast..... ALS sucks"
Dick †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Esperanza † » 09 maart 2012, 21:06

Bedankt voor jullie antwoorden, heel herkenbaar allemaal. De bal van Dick herken ik niet trouwens tijdens of na het eten.

Groetjes, Afien :D

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
(Hierna volgende berichten over eten en verslikken zijn verplaatst naar Slikken en Verslikken)

StopALS.nu Moderator
Esperanza †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Peet † » 10 maart 2012, 23:35

Hoi Allemaal.

Nu ga ik weer even serieus doen ;) want ik heb op ze Hollands gezegd, een .... dag :cry:

Afien begon deze discussie over het praten. Het zal er natuurlijk wel mee te maken of je moe bent of niet, maar vandaag is het bij mij erg slecht vind ik.

Gisteravond was me broer er en kwam heel onverwacht me beste maat met zijn vrouw op visite dus was het even een drukte van jewelste. Veel praten over maar 1 ding, ALS.
Natuurlijk merk ik dat met het praten op een gegeven moment. me keel word stroef word terwijl ik toch drinken genoeg heb?
Maar vandaag is het gewoon nog minder vind ik. wij hebben allllllll jaren een Jack Russel. een lief hondje maar soms wil hij nog wel eens denken dat die een Pitbul is. Zo ook vandaag tegen het baasje.
Moet je uiteraard nu even niet doen :twisted: hij is echt lief hoor maar meneer heeft zo ze slechte buien.
en ja hoor de zoveelste keer in ze leven en als enigste hond die we ooit hadden greep die chagrijn naar me hand toen ik me op me rug wilde krabben terwijl hij achter me lag :evil:
Ik gaf hem daarop een uitbrander en stuurde hem naar ze plaats. Je snapt het al? die uitbrander sloeg nergens op! en hij lachte me vierkant uit :lol:

Als ik normaal praat is het nog wel te doen. maar zodra ik een beetje me stem verhef dan is het echt net of ik constant door me neus praat maar dan erger :(
Dit heeft vandaag echt een domper op me dag gelegd. Gelijk weer dat rotgevoel en denken van, Zou het zo snel gaan in een keer?

Hoe lang hebben jullie dat slechte praten nu al zo beetje?

Vandaag is de uitnodiging gekomen voor Utrecht. word een lange dag de 22ste zo te zien.

Groetjes, Peet.
ALS heeft gewonnen, mijn vechtlust is bijna op ;-)
Voor het echt te laat is wil ik jullie nu alvast zeggen, ik zie jullie in het hiernamaals waar we met ze allen de strijd weer oppakken, het kan maar gezegd zijn :-)
Sorry. Liefs , Peet
Peet †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Esperanza † » 11 maart 2012, 21:10

Dag Peet,

Net wat je zegt je energie :( heeft ook met de kwaliteit van het praten te maken. Dat slechte praten dat begon bij mij ongeveer 4 maanden na de diagnose. Voordat de diagnose er was vielen eigenlijk al kleine dingen op, zoals bepaalde toonhoogtes in mijn stem (met zingen) vielen weg, het praten verliep niet meer als daarvoor. Het nasale praten heb ik nu ook vaker maar het verdwijnt soms ook weer. En als ik bijv. steeds met een harde :o stem zou praten dan ben ik de volgende dag mijn stem bijna kwijt
Sterkte de 22 ste in Utrecht.

Groetjes, Afien
Esperanza †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Moderator » 30 maart 2012, 15:49

Een aantal berichten uit dit onderwerp zijn verplaatst naar Honden en dollen in het ALS Café.

Met vriendelijke groet,
StopALS.nu moderator
Moderator
Moderator
Moderator

Berichtdoor Martine † » 09 sep 2012, 14:36

Ik kan helemaal niet meer praten en niet meer slikken. Ik communiceer via mijn iPad d.m.v. een heel simpel app-je: VoiceReader. Aan te raden. Ook op je smartphone te gebruiken.
Martine †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Peet † » 09 sep 2012, 14:55

Hoi Martine.

Welkom op het forum.
Nou ken ik jou natuurlijk al een klein beetje uit het ziekenhuis en weet ongeveer hoe het gegaan is, maar de andere niet. misschien dat je een ietsje meer kan vertellen over hoe het bij jou gelopen is in het topic, Even Voorstellen? viewforum.php?f=57

Ik wilde je toevallig net een bericht sturen over die Voicereader. ik wist niet meer hoe het heten. maar je was mij net voor.

Kop op meid, ik heb je gezien en je bent zoveel sterker dan ik. we gaan door :!:

Groetjes, Peet :)
ALS heeft gewonnen, mijn vechtlust is bijna op ;-)
Voor het echt te laat is wil ik jullie nu alvast zeggen, ik zie jullie in het hiernamaals waar we met ze allen de strijd weer oppakken, het kan maar gezegd zijn :-)
Sorry. Liefs , Peet
Peet †
In Memoriam
In Memoriam

Volgende

Keer terug naar Verbale Communicatie