Spraakcomputer met eigen stem

Communicatie is belangrijk bij intermenselijk contact; wat als dit ineens moeilijk wordt?

Spraakcomputer met eigen stem

Berichtdoor dspier † » 14 nov 2011, 00:11

Ik heb de bulbaire vorm. Spreken gaat nu nog, maar wel erg langzaam, en geleidelijk gaat het achteruit. Ik heb al problemen als ik buiten in de mist fiets - dan krijg ik teveel "een bal in mijn keel" en moet ik na elk tweede woord wat ik eruit pers slikken. :(

Er komt een moment dat ik niet meer kan spreken, dat wist ik in het begin al en wilde ik voor zijn. Met mijn logopediste hebben we de mogelijkheden doorgenomen:
Er zijn spraakcomputers te koop (oa via rdgKompagne), sommigen hebben een voorgeprogrammeerde mechanische stem, sommigen zijn laptops/tablets en kunnen worden uitgerust met je eigen stem. Beide hebben voor en nadelen.

Je moet voor een laptop of tablet met gedigitaliseerde stem wel toestemming krijgen van je zorgverzekeraar (een motivatiebrief schrijven) en je stem moet nog redelijk tot goed zijn als de opnamen starten. Je bent c.a. een week lang een uur per dag (thuis) bezig met het inspreken van in totaal 350 woorden en 350 zinnen, waar je fonetische klanken worden uitgefilterd en gedigitaliseerd. Die klanken stoppen ze in de database van een spraakcomputer (of een spraakapp) zodat die daarmee elke (Nederlandse) zin die je intypt kan uitspreken.

Het is van belang dat je stem gedurende die periode van constante kwaliteit blijft (stop dus als je verkouden wordt) en dat je de voorbeeldzinnen zo levendig mogelijk opleest (dus niet monotoon, want dan wordt het resultaat ook monotoon).

De firma die je stem daarna voor je digitaliseert is Fluency, zij hebben ook enkele voorbeeldstemmen van ALS patiënten on-line staan (DS is mijn stem). Achteraf gezien vind ik mijn stem niet super, maar wel aardig; ik moet er nog erg aan wennen denk ik. Ik heb nog steeds de keuze tussen een "standaard" spraakcomputer en een tablet/laptop vorm (met touch screen). :?

Groetjes,
Dick
dspier †
In Memoriam
In Memoriam

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Berichtdoor Lia † » 14 nov 2011, 12:45

Hallo Dick
Kon je niet slapen vannacht? Voor mij is een Tellus aangevraagd van de firma rtd Het Dorp. Hier zit naast de spraakcomputer die je ook zelf kunt inspreken een omgevingsbesturing op/in. Mijn spraak gaat achteruit maar ik ben nog wel verstaanbaar. Omdat mijn spierkracht in vooral de rechterhand praktisch nihil is heb ik de omgevingsbesturing het hardst nodig. Om te vele aanvragen bij zorgverzekeraars te voorkomen heb ik meteen voor de Tellus gekozen omdat de spraakcomputer zeker nodig gaat zijn in de nabije toekomst.

Groeten, Lia
Lia †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor dspier † » 16 nov 2011, 00:25

Hallo Lia,
Ik ben een nachtmens en ga kan vaak pas na twaalven naar bed, klopt (ben 's morgens wel lastig uit bed te krijgen, maar elke munt heeft zijn keerzijde ;) ). Het is niet dat ik een slaapprobleem heb, maar ik word gewoon 's avonds pas "echt" actief... :|

Maar dat terzijde...
Ik geloof dat ik zo'n Tellus wel eens gezien heb, is dat niet zo'n kastje met een keyboard, een speakertje en een blauw schermpje van één regel? Jij typt iets in en het is te lezen én wordt uitgesproken door die Tellus.
AfbeeldingAfbeelding(De apparaten die ik bedoel verkoopt rgdKompagne onder de naam "SL40".)

Er kan volgens mij ook een SIM kaart in zodat je met je mobiele nummer ook kunt communiceren. Een mooi apparaat, maar werkt alleen met voorgeprogrammeerde stemmen. Vind ik dat erg? Weet ik eerlijk gezegd niet (ben over mijn eigen stemopname ook niet zo tevreden).

Heb je die Tellus al, en wat voor bediening doe je ermee (behalve de TV wat ook schijn te kunnen)? Kun je er bijvoorbeeld de voordeur mee openen?

Ik heb mijn stem wel laten digitaliseren, maar kan nog steeds kiezen tussen een tablet/laptop met touchscreen en zo'n Tellus. Kan me echter ook goed voorstellen dat de mogelijkheden die jij hebt met die Tellus (later) ook als app op een tablet te krijgen zijn... :geek:

Groetjes,
Dick

P.S. op verzoek van Lia hierbij alsnog het juiste plaatje van de Tellus.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door dspier † op 18 nov 2011, 01:33, in totaal 1 keer bewerkt.
dspier †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Lia † » 16 nov 2011, 11:06

Hallo Dick

Voor mijn werk moest ik altijd vroeg uit bed, mijn bioritme is wel wat veranderd maar toch ga ik nog steeds vroeg naar bed. Maar ik slaap welsteeds langer!

De Tellus heb ik nog niet. De toestemming is er maar er moet een en ander voorgeprogrammeerd worden ook door andere firma's. Bijvoorbeeld kan ik mijn hoog-laag bed er ook mee bedienen dus moet daar ook een infraroodzendertje op komen. Verder kan ik er dan lichten mee aan doen, telefoon opnemen, diverse apparaten bedienen (T.V etc) en deuren openen. Je kunt alles aangeven wat je wilt bedienen en de firma zorgt voor de rest.Je kunt voorgeprogrammeerde woorden /zinnen ingeven al dan niet met je eigen stem. Verder kun je ook zinnen intypen. Wanneer ik hem heb laat ik het je weten. Zou graag een foto hierbij zetten maar weet niet hoe dat gaat.

Ik heb dit alles nog niet nodig maar omdat mijn handfunctie ook al sterk vermindert is gaat dat zeker komen. ASL is helaas ook soms ver vooruit denken.
Valt niet altijd mee om aan hulpmiddelen te beginnen. Maar wanneer ik terug kijk was ik er toch (achteraf) elke keer weer blij mee omdat je gewoon nog veel zelfstandiger of gemakkelijker door het leven kunt. In deze korte tijd heb ik geleerd dat het ALS team wat mij behandelt gewoon goed is en ik er het volste vertrouwen in kan hebben. Fijn gevoel!

Groeten, Lia
Lia †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor dspier † » 16 nov 2011, 14:30

Hoi Lia,
Dat is fijn te horen.

Wat betreft het plaatsen van een plaatje, dat is simpel, mits je plaatje al ergens op Internet staat (persoonlijke foto's moet je dus eerst op Picassa, Flickr of iets dergelijks zetten)
In je tekst, klik je ip de knop Img. Er verschijnen twee codes Img in je tekst, gescheiden door vierkante haken [ ] [ ]. Je cursor staat tussen de haken. Op die plek moet je de URL (link) naar het plaatje invoegen. Hoe doe je dat? Open een tweede internet pagina, ga naar het plaatje dat je wilt opnemen, rechtsklik en selecteer plaatje bekijken. Je browser opent nu een webpagina met alleen het plaatje. Kopieer de URL uit de adresregel (http://www.website_X.com/plaatje_Y.jpg, oid). Ga terug naar je bericht en plak die URL waar je cursor staat (tussen de ] en [ haken).

Bekijk het resultaat in de voorbeeldfunctie.
P.S. op verzoek van Lia hierbij alsnog het juiste plaatje van de Tellus.
Afbeelding

Succes,
Dick
dspier †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Peet † » 18 mei 2012, 18:37

Al is het nu nu nog vroeg maar ook ik lig echt nooit vroeg op bed, ik zou wat dat betreft een goeie nachtwaker kunnen zijn :)
maar dat heb ik al me hele leven, ik ben gewoon een nachtmens.

Toen ik Dinsdag voor het eerst bij de Logopediste kwam kreeg ik wat brochures mee van bedrijven die de hulpmiddelen leveren om te communiceren.
Dat ging om 2 bedrijven en dat zijn, rdgKompagne en Fluency. precies de bedrijven die jij noemt Dick.
Ik had het direct over het laten digitaliseren van mijn eigen stem omdat dit toch het vertrouwst is. De logopediste raden mij de eerste aan omdat Fluency nogal slecht met zijn service zou zijn. Iemand ervaring hiermee?

Mijn telefoon, de HTC Desire HD heeft een programma dat ieder gesprek opneemt wat ik wil. het was mijzelf al opgevallen dat het spreken door de telefoon mij slechter afging dan zo op de bank tegenover iemand.
en toen ik gisteren even een gesprek na ging zitten luisteren wat ik met me vader had gehad leek het wel of ik een vat bier op had en steeds maar schapen tussendoor. Maar let ik goed op dan kan ik nog redelijk articuleren. Dus ik wil toch zo snel mogelijk mijn stem vastleggen.

Dick, nou sta jij op die website met je stem, had je Happy hour op dat moment :lol:
Nee hoor ik klink volgens mij het zelfde :oops:
Maar heb jij al een keuze gemaakt? en zo ja, Welke is het geworden en hoe bevalt het?

Groetjes, Peet.
Laatst bijgewerkt door Peet † op 17 jun 2012, 02:46, in totaal 1 keer bewerkt.
ALS heeft gewonnen, mijn vechtlust is bijna op ;-)
Voor het echt te laat is wil ik jullie nu alvast zeggen, ik zie jullie in het hiernamaals waar we met ze allen de strijd weer oppakken, het kan maar gezegd zijn :-)
Sorry. Liefs , Peet
Peet †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Lia † » 18 mei 2012, 18:57

Hallo Peet
Ik heb alles van Rtd het dorp. Zeer vriendelijke mensen met veel geduld. Ik ben over dit bedrijf zeer tevreden.

Afbeelding
Groetjes, Lia
Lia †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Peet † » 18 mei 2012, 22:24

Hoi Lia.

Ik heb even op de website gekeken van Rtd het dorp maar ik kom er niet echt achter of dat dit ook met je eigen stem gaat. heb jij je stem ook laten digitaliseren?
Ik begrijp uit je eerdere bericht dat je hem hebt ingesproken, maar dat is dan toch een hele beperkte inhoud?

Die plaatjes heb je ook al aardig door he ;)

Gr, peet.

Lia schreef:Hallo Peet
Ik heb alles van Rtd het dorp. Zeer vriendelijke mensen met veel geduld. Ik ben over dit bedrijf zeer tevreden.

Groetjes, Lia
Laatst bijgewerkt door Peet † op 19 mei 2012, 13:15, in totaal 1 keer bewerkt.
ALS heeft gewonnen, mijn vechtlust is bijna op ;-)
Voor het echt te laat is wil ik jullie nu alvast zeggen, ik zie jullie in het hiernamaals waar we met ze allen de strijd weer oppakken, het kan maar gezegd zijn :-)
Sorry. Liefs , Peet
Peet †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Lia † » 19 mei 2012, 09:54

Inspreken kan. Maar ik kon het helaas niet meer. En beperkt is het ook niet.
Mijn verhaal zie: Hulpmiddelen- Tellus Mobi van 14 febr.
Toen hij kwam kon ik zelf niet meer goed inspreken.
Ben nu vaak moeilijk te verstaan dus ik zal hem moeten gaan gebruiken. Weet intussen ongeveer waar alles staat omdat ik tijd had er mee te spelen. Heb er zelf nog veel in kunnen zetten.

Groetjes, Lia
Lia †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor dspier † » 20 mei 2012, 09:59

Peet schreef:Dat ging om 2 bedrijven en dat zijn, rdgKompagne en Fluency. precies de bedrijven die jij noemt Dick.
Ik had het direct over het laten digitaliseren van mijn eigen stem omdat dit toch het vertrouwst is. De logopediste raden mij de eerste aan omdat Fluency nogal slecht met zijn service zou zijn. Iemand ervaring hiermee?
Hoi Peet,
Mijn ervaring met Fluency is goed: dit is een eenmansbedrijfje (voor zover ik weet) met een gemotiveerde audio- en programmeerfreak.

Het is RdgKompagne waar ik twijfels bij heb: zij hebben me beloofd dat ik met mijn gedigitaliseerde stem ook Engels en Pools kan praten, wat achteraf niet blijkt te kunnen en het vrouwtje wat de laptop kwam installeren had er totaal geen verstand van en zette de boel verkeerd op waardoor ik een week 'spraak' in de prullenbak kon gooien :evil:

Na twee nieuwe pogingen gooide ik de handdoek in de ring en toen kwam 'eindelijk' Fluency bovendrijven. Deze man zette een parameter in de laptop goed (kostte 20 seconden en een bak koffie) en toen was de geluidskwaliteit in een keer perfect, maar mijn stem al aardig moe! Ik heb de smoesjes van RdgK#$% met een rood hoofd van woede aangehoord, de man van Fluency was ook een beetje boos dat hij hier speciaal voor uit Amsterdam was gekomen en toen heb ik ze de deur uitgewerkt: stomme tr*t!
Afbeelding

Misschien moet je ook eens met 'Het Dorp' van Lia gaan praten...

Groetjes,
Dick
dspier †
In Memoriam
In Memoriam

Volgende

Keer terug naar Verbale Communicatie