spraakcomputer

Communicatie is belangrijk bij intermenselijk contact; wat als dit ineens moeilijk wordt?

Re: spraakcomputer

Berichtdoor Arwi † » 13 mei 2013, 16:50

Beste allemaal,

Ik ben nu ook aan de beurt voor een spraakcomputer. Mijn spreken is de laatste tijd duidelijk achteruit gegaan. Ik hoorde mezelf terug op een filmpje, daar schrok ik wel van, wat een gewauwel :cry: . Het voelt als weer een stap achteruit. Communicatie met je medemens is toch belangrijker dan ik dacht....
Ik kon kiezen uit 4 types, 2 waren sowieso niks, verder een Tobii en de Lightwriter. Die Tobii was erg zwaar en kon van alles maar dat heb ik nu nog niet nodig.
Ik ga het proberen met de Lightwriter, die was een stuk lichter dan die Tobii, maar ik lees hier bij Dick dat ie wel batterijen vreet. Ik krijg kennelijk een nieuw type, dus ik hoop dat het daarmee meevalt.
Als de Lightwriter tegenvalt, ga ik ook maar een tablet proberen, net als Dick en Peet. Wat is dit forum toch nuttig!

Groeten,
Arwi
Arwi †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Esperanza † » 13 mei 2013, 17:21

Dag Arwi,

Dat is best confronterend als je op zo'n manier ontdekt dat het toch al moeilijker gaat dan je het in werkelijkheid voelt.
Ik zal je vertellen ik heb een al heel lang een Tobii op oogbesturing maar ik kan de stap maar niet zetten om het te gebruiken, ik brabbel nog liever tien keer hetzelfde blabloebla, minkoekloo :o , waar ik natuurlijk doodmoe van word :cry: en uiteindelijk toch mijn ipad pak en het opschrijf als dat ik de Tobii pak. Erg is dat toch :?:
Maar ik denk dat een lightwriter een goede keus is .

Groetjes, Afien :grin:
Esperanza †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Peet † » 13 mei 2013, 19:14

Peet schreef:ik ga kijken of ik mijn Touchbook in kan leveren want ik ben bang dat die het voor mij niet gaat worden. een fantastisch mooie laptop waar je echt alles mee kan doen.
alleen dat ding moet weer terug als ik het hoekje omgaat dus dan wil je er niks persoonlijks op hebben staan, dat gaat moeilijk lukken ben ik bang voor.
Dus lever ik hem liever in en hou het bij een eigen laptop en een ipad voor onderweg , mocht het nodig zijn. maar dan heb ik in ieder geval een goeie onderzetter bij me :mrgreen:

Dit was wat iets later bleek niet de belangrijkste reden, hij is voor een ALS patient gewoon veel te zwaar en onhandelbaar.
Mij logopediste is nu bezig om hem in te ruilen voor iets gebruiksvriendelijke, bijvoorbeeld een Lightwriter. maar een Ipad of tablet voldoet prima.
en als ze beginnen over je stem digitaliseren dan zou ik daar maar eens goed over nadenken, ikzelf zou het nooit meer doen, het kost veel tijd en energie en uiteindelijk valt het resultaat tegen.

Arwi schreef:Ik ga het proberen met de Lightwriter, die was een stuk lichter dan die Tobii,
Als de Lightwriter tegenvalt, ga ik ook maar een tablet proberen, net als Dick en Peet. Wat is dit forum toch nuttig!

Goeie keus volgens mij Arwi,

Succes.

Groetjes, Peet
ALS heeft gewonnen, mijn vechtlust is bijna op ;-)
Voor het echt te laat is wil ik jullie nu alvast zeggen, ik zie jullie in het hiernamaals waar we met ze allen de strijd weer oppakken, het kan maar gezegd zijn :-)
Sorry. Liefs , Peet
Peet †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Catja † » 14 mei 2013, 08:43

Hallo allemaal

Ik gebruik nu mijn tabl. Als spraakcomputer.
En tobi word binnen kort met een stang op mijn elro gezet.
Dan komt het voor mij te staan, ik kan ik hem ook gebruiken met oog besturing.
Als dat nodig mocht zijn, dus ik ga helemaal niet lopen hannesenmet de tobi.
Daar is hij inderdaad te zwaar voor.
En tot die tijd staat de tobi in de hoek van de kamer.

Groetjes catja
Catja †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor dspier † » 28 mei 2013, 18:01

Hoi Arwi,
Als je voor een iPad gaat, kijk dan ook eens naar de mini; een stuk handzamer dan zijn voorgangers!

Als onderzettertje wel minder:met 2 bier heb je de limiet wel bereikt!

;-) Dick
dspier †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Arwi † » 28 mei 2013, 19:02

Hallo Dick,
Bedankt voor de tip. Een onderzetter wordt het niet denk ik, want als ik een biertje drink, ben ik helemaal niet meer te verstaan, alcohol slaat meteen op m'n spraakvermogen ... Maar twee cola kan natuurlijk ook :grin:
Groeten,
Arwi

Hoe was het trouwens in Polen? Iets voor ALS-café?
Arwi †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Peet † » 31 mei 2013, 14:54

Ik heb sinds kort een mini tablet, een kado wat we bij een krant abonnement hebben gekregen :mrgreen:
Werkt op Android en net een slag groter dan mijn Smartphone, de HTC HD. tot nu toe kan ik nog het beste overweg met mijn HTC omdat ik zonder moeite met me duim het hele scherm beslaat. bij de tablet lukt me dat net niet.
Mijn vingers zijn te krom getrokken om recht op het touchscreen te zetten, dus tot nu toe mijn beste optie, mijn telefoon en thuis de laptop die ik hoofdzakelijk met een virtual toetsenbord met de muis bediend, dit doe ik met mijn
Afbeelding
omdat ik daar nog het meest bewegelijk mee kan zijn.
Maar in onze situatie ga je erg creatief denken dus weet ik zeker dat er nog andere oplossingen komen.

Groetjes, Peet
ALS heeft gewonnen, mijn vechtlust is bijna op ;-)
Voor het echt te laat is wil ik jullie nu alvast zeggen, ik zie jullie in het hiernamaals waar we met ze allen de strijd weer oppakken, het kan maar gezegd zijn :-)
Sorry. Liefs , Peet
Peet †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor dspier † » 02 jun 2013, 13:13

conny schreef:omgevingsbediening via mijn i-pad.

Hoi Conny,
Bestaat dat dan? Laatst is RDGKomagne hier geweest en die adviseerden mij ook een Gewa. Ik zat met de iPad voor hun neus!

Peet schreef:Mijn vingers zijn te krom getrokken om recht op het touchscreen te zetten

Heb ik dus ook, met vaak hilarische resultaten omdat je verkeerde toetsen gaat aanslaan en de toch al niet zo beste spelchecker van de iPad je nog verder van huis brengt!

Wat misschien ook raar klinkt: de iPad wordt te groot! Ik kom niet meer bij de bovenkant zonder te gaan trillen met mijn arm

Groetjes,
Dick
dspier †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor steef » 23 apr 2015, 14:19

Langzaam maar zeker gaat mijn spraakvermogen achteruit. Daarom ben ik nu op zoek naar een communicatiesysteem Om toch nog enigszins te kunnen communiceren . Ik schrijf nu met mijn laptop via een schermtoetsenbord, KeyVit en een woordvoorspeller, Skippy met de muis, want de kracht in de schouders is onvoldoende om met het toetsenbord te werken. Een oogbesturing systeem lijkt me een optie, maar kan de tekst dan ook uitgesproken worden, zodat een ander het kan verstaan ? Of is de Klikpraat beter? Wie heeft daar ervaring mee?

Steef
steef
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Berichtdoor Peggy » 01 mei 2015, 10:58

Hallo Steef,

Wat ook nog een optie is: communicatie via Whatsapp. Daar heb ik zelf erg goede ervaringen mee. Mijn spraakvermogen is ook zo achteruitgegaan, dat een normaal gesprek voeren niet meer mogelijk is. Ik heb Tobii Communicator op mn laptop, maar persoonlijk vind ik communiceren via spraaksoftware niet fijn. Het gaat zo langzaam en niet iedereen verstaat gelijk wat gezegd wordt. (met oogbesturing kan de tekst ook gewoon uitgesproken worden) Daarom zijn we begonnen met communicatie via Whatsapp. Dat heeft mn man geinstalleerd op mn laptop. (vraag me niet hoe). En via een toetsenbord met woordvoorspelling stuur ik appjes. Voordeel is dat de ander het gelijk kan lezen, zodat ze ook gelijk begrijpen wat je zegt. Tegenwoordig heeft ook bijna iedereen Whatsapp. Op deze manier ´praat´ ik met mijn man, kinderen, ouders, broers en zussen, onze PGB-hulpen, kortom met iedereen binnen mn familie en vrienden die Whatsapp heeft! Zelf bedien ik mn pc door middel van een muis aan mijn bril (Quha Zono). Ik heb ook oogbesturing (Tobii PCEyeGo), maar ik geef nog de voorkeur aan mijn brilmuis.
Ik wens je veel sterkte in je ziekte en succes in de zoektocht naar de juiste hulpmiddelen!!
Peggy
Nieuwkomer
Nieuwkomer

VorigeVolgende

Keer terug naar Verbale Communicatie