Plaats een avatar bij je berichten

Waar vraag en antwoord kan worden gegeven over het gebruik van het forum.

Plaats een avatar bij je berichten

Berichtdoor dspier † » 16 dec 2011, 02:05

Een avatar is een foto of plaatje boven je naam, naast elk bericht dat je plaatst op dit forum.

Het valt mij op dat er erg weinig gebruik wordt gemaakt van avatars op dit forum. En dat is toch jammer. Het hebben van een avatar maakt de beleving van jouw berichten voor iedereen een stuk prettiger: het ‘gesprek’ dat je op het forum voert wordt hierdoor een stuk persoonlijker en levendiger. Je hoeft niet perse je eigen pasfoto als avatar te gebruiken, sommigen zijn creatief of googlen naar een leuke avatar. Als het maar iets unieks is waar anderen op dit forum je aan kunnen herkennen!

Wat moet ik doen?
Om te beginnen heb je een avatar nodig, die moet op je computer klaar staan en aan een aantal voorwaarden voldoen. Je kunt helaas niet zomaar elke willekeurige foto als avatar gebruiken, deze moet je eerst bewerken zodat hij voldoet aan bepaalde ‘pasfoto eisen'.
Ik ga eerst uitleggen hoe je een avatar maakt, dat is het lastigste werk. Verderop leg ik uit hoe je hem koppelt aan je profiel, zodat elk bericht dat je straks plaatst wordt vergezeld van jouw avatar.

Hoe maak ik een avatar?
Je kunt niet zomaar een willekeurige foto als avatar gebruiken, deze moet voldoen aan bepaalde afmetingen. De afmetingen voor een avatar zijn klein:
  • breedte: 90 pixels,
  • hoogte: 120 pixels,
  • bestandsgrootte: max. 60.00 Kb.
Belangrijk voor je begint is te beseffen dat van bijna elke foto wel een leuke uitsnede te maken is die als avatar kan dienen, zolang de hoogte / breedte verhouding maar 3 staat tot 4 is.

Je kunt een avatar uitsnijden met relatief dure tekenpakketten zoals Photoshop, CorelPaint of Paintshop maar als je die niet hebt raad ik je het volgende handige en gratis tekenpakket aan (betrouwbare open source software, draait op Apple en Windows XP en hoger).
AfbeeldingGIMP - GNU Image Manipulation Program

Kun je helemaal niet met een tekenpakket overweg, stuur me dan een PB.

Een avatar maken met GIMP
  • Open de foto van je keuze en selecteer het gebied dat je wilt gebruiken als avatar. (in GIMP druk op 'R' om de selectiefunctie te openen) Zorg dat je een verhouding breedte / hoogte van ongeveer 3 staat tot 4 aanhoudt.
  • Kopieer je gemaakte selectie met de toetscombinatie CTRL+C of klik Bewerken>Kopieren uit het hoofdmenu. Dit plaatst je selectie op het klembord.
  • Sla dit apart op (GIMP menu keuze: Bestand>Aanmaken>Van klembord).
  • Verklein het tot 90 pixels breed (GIMP menu keuze: Afbeelding>Afbeelding schalen). (Het wordt dan ook 120 pixels hoog). Sla opnieuw op.
    Noot: Als het niet 120 hoog is, kies dan een verkleining waarbij je afbeelding minstens 90 breed en 120 hoog is. Ga vervolgens naar Afbeelding>Canvasgrootte en stel daar 90 x 120 beeldpunten in. Je krijgt nu een venster van 90x120 en kunt je afbeelding daarin schuiven voor je op OK drukt.
  • Meestal is het resultaat nu kleiner dan 60kB, anders moet je de compressiefactor bijstellen.
  • KLAAR! Je kunt het resultaat nu opslaan als mijnavatar.jpg.

Ik heb nu een avatar, maar hoe plaats ik die in StopALS.nu?
Ik ga er nu even vanuit dat je een avatar hebt klaar staan op je computer en je in het forum bent ingelogd.
  • Klik op de knop Gebruikerspaneel (als je ingelogd bent, linksboven aan elke pagina). Je komt nu bij je persoonlijke instellingen.
  • Houd de muis boven Overzicht en kies Profiel uit het pop-up menu. Hier kun je enkele persoonlijke dingen kwijt.
    Leuk om in te vullen zijn je woonplaats en beroep/interesses. De meesten zullen de Messenger gegevens leeg laten: tegenwoordig is de trend meer Twitter.
    LET OP: deze gegevens zijn zichtbaar voor iedereen. Plaats hier dus geen e-mailadres of iets dergelijks.
  • Ben je hier klaar, houd dan de muis boven Wijzig Profiel en kies Wijzig Avatar uit het pop-up menu.
  • De rest wijst zich eigenlijk vanzelf:
    • Klik op bladeren, zoek de avatar op in je computer en klik deze aan.
    • Klik op openen (of dubbelklik de avatar) en klik op Bevestig.

Klaar! Ik ben benieuwd naar jullie creaties :mrgreen:

Groetjes,
Dick
dspier †
In Memoriam
In Memoriam

Re: Plaats een avatar bij je berichten

Berichtdoor Lia † » 20 jan 2012, 12:30

Met de broodnodige hulp van Dick was het een "makkie" de avatar te plaatsen. Tenminste als het gelukt is, ik zie nog geen foto. Dick bedankt.
Over de Tellus bericht ik als alles rond is. 8 Februari komt Rtd Het dorp voor de laatste evaluatie, dan schrijf ik mijn ervaringen en de mogelijkheden bij de communicatie. Zal dan ook proberen er een foto bij te plaatsen :idea: ?

Groetjes, Lia
Lia †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Esperanza † » 20 jan 2012, 18:51

Hallo Lia, eindelijk ook met een beetje hulp toch een avatar kunnen plaatsen, het wordt nog wel eens wat met ons :D

Groetjes, Afien
Esperanza †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor dspier † » 22 jan 2012, 23:29

Hé Lia,
Mooie avatar! Hoe heb je dat nou weer voor elkaar gekregen? ;-)

Dick
dspier †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Lia † » 23 jan 2012, 11:20

Hallo Dick

Boefje! Maar ik ga hem nu ook in mijn Tellus zetten. :D
Groetjes, Lia
Lia †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor dspier † » 12 maart 2013, 17:59

:lol: Mooi hoor!
dspier †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Peet † » 21 jun 2013, 18:32

Brenda schreef:het is gelukt!! Dank!

He he eindelijk ;-) nou mijn Marian nog :mrgreen:

Groetjes, Peet
ALS heeft gewonnen, mijn vechtlust is bijna op ;-)
Voor het echt te laat is wil ik jullie nu alvast zeggen, ik zie jullie in het hiernamaals waar we met ze allen de strijd weer oppakken, het kan maar gezegd zijn :-)
Sorry. Liefs , Peet
Peet †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor marian » 21 jun 2013, 19:28

Nou iedereen,het heeft een tijd geduurd,ik heb een paar keer andere gebruikersnamen gekregen,omdat ik steeds maar een keer of 2 in kon loggen.Ik las al die tijd met Peet mee hoor,heb niks gemist,maar vanaf nu MET AVATAR :lol: :lol: on line.Tot horens.Gr Marian
marian
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Berichtdoor Catja † » 21 jun 2013, 20:36

Leuk Marian
Catja †
In Memoriam
In Memoriam

Keer terug naar Tips en Gebruik