Het plaatsen van een huislift

Alles over aanpassingen en voorzieningen in, aan en rondom het huis.

Het plaatsen van een huislift

Berichtdoor dspier † » 15 apr 2012, 15:26

Hallo,
Ik woon in een drive-in woning met de voordeur op de begane grond en woonkamer op de eerste verdieping. Onze bad- en slaapkamers liggen op de tweede verdieping. Voor de WMO een ramp want de enig werkende oplossing is een woonhuislift en die is erg duur: een plateaulift langs de trap voor een elektrische rolstoel had onze voorkeur, maar was technisch niet haalbaar vanwege te weinig ruimte door de draaiingen in mijn trap.

De gemeente heeft wel 5 keer een inspecteur langs gestuurd en daar kwamen twee halve oplossingen uit, waaronder een soort bouwlift (heflift) buitenom. Dat vond men wel aardig en dan was ik in ieder geval al op de eerste (woon)verdieping. Van de eerste naar de tweede werd dan een zweeflift gesuggereerd, waarbij je in een soort hangzak naar boven wordt getransporteerd. Daar moet dus altijd iemand bij zijn om de transfer te kunnen maken.

Als je alles door rekende, met alle noodzakelijke aanpassingen buiten die twee liftsystemen om, bleek die halfgare oplossing met twee liften, installatiekosten, elektrische deuropeners op 4 deuren -waaronder een balkonschuifdeur en transferproblemen lastiger en duurder uit te vallen dan een recht-toe-recht-aan woonhuislift waarmee je simpelweg overal kunt komen. Een win-win situatie voor beide partijen dus. Je moet wel doorvragen, want in eerste instantie kijken de ambtenaren niet verder dan hun neus lang is en 'zien ze later wel verder' :twisted: .

Hetzelfde verhaal als bij een Segway rolstoel: beter een goedkope scootmobiel leveren en een duur schuurtje laten zetten dan voor 70% van dat geld een Segway rolstoel leveren.Afbeelding

Een grote hulp om de ambtenarij te overtuigen van het nut en financieel voordeel van een lift was een schets en kostenraming van de twee opties: een door de ambtenarij met hun 'kundige' bouwinspecteurs opgezette half klare oplossing en een door architect Grootveld opgezette optie -met inpandige woonhuislift. De 'goedkoopst adequate oplossing' bleek dus een woonhuislift, hoe pijnlijk dit ook was voor de gemeente om toe te geven. Afgelopen week kregen we eindelijk groen licht en ging de schop in de grond, of liever gezegd, de beitel in het plafond. Een kleinigheid is het niet, een woonhuislift laten plaatsen, want alles staat twee volle weken op zijn kop!

Hieronder een eerste foto impressie.

Dag 1
Afbeelding
Dinsdagmorgen 08.00: Het klusbedrijf dat de gaten in de plafonds komt maken is gearriveerd. Het weekend ervoor (Pasen) hebben we 'gezellig' op drie verdiepingen alles aan de kant gezet en afgedekt tegen het stof.

Afbeelding
Eerst wordt de vloer afgeplakt waar het liftgat in moet komen. De lift komt in de hoek van de woonkamer. Rondom het gat worden houten platen gelegd om deuken en krassen van vallend puin te voorkomen.
De voorbereiding is zeker netjes!

Afbeelding
Vervolgens wordt een zeiltje gespannen tegen het stof (alsof dat helpt... :mrgreen: )

Dan nog even het plafond stempelen, een bak koffie en kan het zagen en hakken beginnen...

Afbeelding
Ze werken vanaf de -voorheen- kinderslaapkamer (nu liftkamer) naar beneden... Gelukkig heeft Jasiu die kamer twee jaar geleden al omgeruild tegen een andere, zodat we hem er niet uit moesten zetten.
Tijdens het hakken komt er wel een beetje stof vrij :mrgreen:

Afbeelding
Hierboven een 'doorbraakmoment' van de 2e naar de 1e verdieping.

Niet op de foto is het openhakken van de vloer op de begane grond; hierbij hebben ze de waterleiding en de riolering doorgehakt, dat leverde een mooi waterballet op! :lol:

Afbeelding Afbeelding
Nog even afwerken en klaar! Het werk voor de eerste dag zit erop. Beduusd laten ze ons achter met een gat in het plafond. Gaat dat nog goed komen? :roll:

Dag 2
Grazyna is een beetje gespannen: overal waar je komt en kijkt ligt een dikke laag stof in huis. De wasmachine en droger zijn ook al buiten bedrijf, dus mag ze af en toe met een lading was de deur uit. Een welkome aflossing!

Afbeelding Afbeelding
Ondertussen gaan de mannen van A tot Z verder met de doorbraak naar de begane grond, waar eerst een inbouwkast stond die onze CV ketel en wasmachine/droger herbergde. De CV ketel mag blijven hangen, maar de wasmachine en droger worden straks naar de liftkamer verhuisd - op zich geen slechte oplossing want we sjouwen al 12 jaar met de wasmand twee trappen op en af. En nu we straks een lift hebben hoeft dat niet meer, want dan staan wasmand en wasmachine samen op dezelfde verdieping :lol:

Afbeelding
Het doorgehakte leidingwerk wordt voorlopig provisorisch hersteld.

Afbeelding
Ook de thermostaat krijgt even een nieuw plekje: het wordt 's nachts nog best koud met die gaten in de vloer!

Afbeelding
Dan zit dag 2 er ook op: je kijkt nu van beneden helemaal naar boven, en omgekeerd! We worden vriendelijk verzocht om niet achter het oranje zeil te komen en niet op de liftkamer ivm ongelukken, maar kijken moet een dolle hond natuurlijk altijd :mrgreen: Eigenlijk hadden ze de gaten moeten afdekken met twee stevige houten platen. Een minpuntje voor de veiligheid...

Dag 3
Vandaag worden de leidingen hersteld en om de gaten heen gelegd. Vanmorgen kwamen wij erachter dat er geen warm water meer was omdat de waterleiding naar de ketel per ongeluk was afgedopt. Dit hebben ze eerst hersteld zodat we toch even fijn konden douchen.

Afbeelding
Vandaag hebben ze een lading staalprofielen en betonmix bij. De betonmix is om de liftput vloer te storten en de staalprofielen worden gebruikt om de dragers van de liftschacht te bouwen: een precies klusje!

Afbeelding
Eerst worden de staalprofielen (100x100x10mm voor de puristen) op maat geslepen

Afbeelding
...en aan elkaar gelast. Een raamwerk van staal moet het plafond ondersteunen als de stempels er straks onderuit gaan.

Afbeelding
Als het raamwerk in het plafond is geplaatst worden de staanders eronder uitgelijnd en vastgelast. De uitgehakte liftput krijgt een nieuwe betonnen fundering, 10cm lager dan de vloer.

Afbeelding Afbeelding
Als alles volgens tekening precies is geplaatst op de begane grond houden ze het voor gezien: de mannen nemen weekend en zien ons maandag graag weer terug!

Afbeelding
Onze supervisor houdt intussen buiten alles goed in de gaten, want binnen is het niet te harden!

Dag 4
Vandaag, zaterdag, hebben we -gezellig met vrienden, emmers sop en 5 stofzuigerzakken, het huis weer een beetje bewoonbaar gemaakt.

Afbeelding
Iedereen werkt hard mee om het huis aan kant te krijgen.

Afbeelding
Er worden zelfs nieuwe legplanken gezaagd voor onze linnenkast.

Afbeelding
Kubus zorgt er intussen op de gebruikelijke manier voor dat alles soepel verloopt :lol:

Afbeelding
We sluiten af met een gezellig diner aan de eettafel, met broodjes, Poolse aardappelsoep en iets wat lijkt op een pastoor aan het hoofdeinde. 8-)
Here... zegen dit huis en alles en allen onder dit dak ...enzovoort Smakelijk eten! :P

Maandag hebben we weer een reünie met het sloopteam van A tot Z; ze zijn helaas nog niet klaar :(

Wordt vervolgd...
Dick
Laatst bijgewerkt door dspier † op 17 apr 2012, 22:13, in totaal 3 keer bewerkt.
dspier †
In Memoriam
In Memoriam

Re: Het plaatsen van een huislift

Berichtdoor Lia † » 15 apr 2012, 17:26

Mag ik jullie veel geduld, stalen zenuwen, stofwerende longen en wijsheid wensen voor de komende week :mrgreen:
Kijk jij wel uit waar je gaat staan Dickie ( zie laatste foto dag1 )
Afbeelding
Groetjes, Lia
Lia †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor dspier † » 15 apr 2012, 19:12

Ja hoor Lia,
Anders zou ik de afloop van dit project moeten missen, en dat is toch zonde niet waar? :lol:

Het stof is inmiddels weg en we kunnen weer normaal adem halen, dus met Grazyna gaat het nu ook een stuk beter. :P

Groetjes,
Dick

P.S. Op de ALS Liga website in België staat nog een 2e hands woonhuislift te koop. Slechts een verdieping, maar ook slechts €4300,-
dspier †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor dspier † » 17 apr 2012, 21:51

Daar zijn we weer!

Dag 5
De dag des heres, er wordt niet gewerkt maar gerust.
Afbeelding

Dag 6
Maandagmorgen, nu gaan we er weer serieus tegenaan.

Afbeelding
Het raamwerk voor de 2e verdieping wordt in elkaar gezet

Afbeelding
...en tegen het plafond van de woonkamer geplaatst

Afbeelding
En dat betekent veel monteren, demonteren, kijken, met de hand bijhakken, passen en meten :twisted:

Afbeelding
De kat vind het allemaal wel best: zij heeft zich heerlijk verschanst onder het plastic, lekker knus en warm!

Afbeelding
Eindelijk zit het raamwerk goed en kan de eerste staander er tegenaan.

Daarna volgt nog een tweede en een derde en is het al weer half vijf. Time to go! :roll:

Dag 7
Afbeelding
Vandaag worden de stijlen ingelast waar de glaswand tegenaan komt

Afbeelding
Een blik van bovenaf of zoals Kim Wilde het zou zeggen "View from above"
Het geheel begint al aardig vorm te krijgen. :P

Afbeelding
Ik schenk zeker lekkere koffie :mrgreen: . Voor ik het weet staat mijn stoep vol met bedrijfswagens :o
Ik woon in het tweede huis van links.

Afbeelding Afbeelding
Nog even de staanders boven inlassen en dan is de dag weer ten einde. Tijd om weer naar huis te gaan...

Morgen gaan ze weer verder. De projectleider van Valleiliften is ook langs geweest en zegt dat de voortgang een beetje tegenvalt: ze zullen volgende week waarschijnlijk ook door moeten gaan. :(

Tja... Gek he? En de koffie is ook al op :lol:
dspier †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor willy † » 17 apr 2012, 23:18

Wat een klus!!!*

komen ze ook sausen of behangen?????

Willy
willy †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Peet † » 09 mei 2012, 00:58

Kolere wat een bouwput zeg :lol: ik zie er nu al geen gat meer in, o ja toch wel, in je plafont :lol:
Dat word bij ons een nog grote probleem, ik ben bang dat het een maaltijd lift gaat worden :lol:
Ik zal eens voorzichtig rond gaan kijken en anders maar met een wesseltakel :)

Gr, Peet.
ALS heeft gewonnen, mijn vechtlust is bijna op ;-)
Voor het echt te laat is wil ik jullie nu alvast zeggen, ik zie jullie in het hiernamaals waar we met ze allen de strijd weer oppakken, het kan maar gezegd zijn :-)
Sorry. Liefs , Peet
Peet †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Peet † » 10 mei 2012, 01:24

Misschien heb ik het gemist of overheen gelezen, maar word zo Lift in je huis vergoed? gedeeltelijk of helemaal :mrgreen:
In ons huis word dat wel even anders als bij Dick. niet meer werk maar meer omslachtige denk ik. Mocht het feest hier gaan beginnen dan kom ik zeker met foto's.
Ons dijkhuisje is uit 1880 en bij mij weten werden die huisjes niet echt voorbereid op liften :lol: :lol: dus daar krijgen de bouwvakkers nog een hele kluif aan :o
Ik ben me aardig aan het inlezen en zoals ik het nu ziet zal het wel zo Platvormlift worden voor 1 verdieping.
Het is natuurlijk helemaal nog niet zeker dat ik in een Rolstoel terecht kom want er zijn er die gewoon kunnen blijven lopen. maar je armen gaan het op den duur wel begeven en dan word trappen lopen ook een beetje lastig :shock:
Het is geen trap maar het geeft dan wel het zelfde effect. van deze krijg ik geen genoeg :lol: :lol:

Ik word niet goed van die Foei plaatjes :twisted:

Gr, Peet.
Laatst bijgewerkt door Peet † op 05 jul 2012, 01:25, in totaal 1 keer bewerkt.
Voor het echt te laat is wil ik jullie nu alvast zeggen, ik zie jullie in het hiernamaals waar we met ze allen de strijd weer oppakken, het kan maar gezegd zijn :-)
Sorry. Liefs , Peet
Peet †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Lia † » 10 mei 2012, 09:58

Hallo Peet

Ik heb een pateaulift maar daar heb je wel ruimte voor nodig.
Vergoeding? Hoge eigen bijdrage ;)

Groetjes, Lia
Lia †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Lia † » 10 mei 2012, 09:58

Hallo Peet

Ik heb een pateaulift maar daar heb je wel ruimte voor nodig.
Vergoeding? Hoge eigen bijdrage ;)

Groetjes, Lia
Lia †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Peet † » 10 mei 2012, 11:00

Hoi Lia.

Jij bedoelt zoiets als dit?
Afbeelding
Dat zou wel een fantastisch ding zijn voor bij ons qua afmetingen denk.
ze zijn alleen zo verrekte duur he die krengen.
eerst maar eens kijken of het bouwkundig te doen is bij ons? altijd nog goedkoper dan verhuizen denk ik :(

Groetjes, Peet.
Sorry. Liefs , Peet
Peet †
In Memoriam
In Memoriam

Volgende

Keer terug naar Woningaanpassingen