probleem met eten

Leuke, bijzondere en/of informatieve (niet actuele) forumberichten.

Re: probleem met eten

Berichtdoor dspier † » 18 aug 2012, 00:31

Hoi Miranda,
Zorg voor kleine hapjes, dan kan hij toch genieten en 'tempo houden'. Mijn grootste probleem van eten in gezelschap is niet het eten zelf maar de constante afleiding er omheen en de neiging iets te gaan zeggen met eten in je mond: dat is funest!

Zorg er dus ook voor dat je vader niet wordt verleidt tot een gesprek als hij (even) eet. Daarna kan het weer...

Groetjes,
Dick
dspier †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Peet † » 19 aug 2012, 01:54

Rust met eten is erg belangrijk. ik verslik me zelden sinds ik er op let hoe ik eet, ik eet dan ook nog alles. maar ik moet niet de neiging krijgen om wat te zeggen want dan is het over met de pret.
In gezelschap eten vind ik niet prettig, zelfs met mijn vind ik het wel eens moeilijk. ik ben zelf best wel snel ergens vies van en als ik me eigen goed verslikt dan is dat geen prettig gezicht voor de andere die zitten te eten.
Er zal nooit wat van worden gezegd, maar ik vind dat.
zeker als ik vla eet en ik heb net even een verkeerde lepel, dan krijg je dit effect
Afbeelding
Dat vind ik niet echt prettig.

dus rust met eten is een must.
Gr, Peet
ALS heeft gewonnen, mijn vechtlust is bijna op ;-)
Voor het echt te laat is wil ik jullie nu alvast zeggen, ik zie jullie in het hiernamaals waar we met ze allen de strijd weer oppakken, het kan maar gezegd zijn :-)
Sorry. Liefs , Peet
Peet †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor dspier † » 22 aug 2012, 20:23

Hoi Miranda en Peet,
Hier snap ik ook alles van. Ook ik vind in afzondering eten het minst gezellig, maar wat het eten zelf betreft wel het prettigst.

Mijn probleem is dat ik nogal eens geneigd ben gevat te reageren en (te) vaak een binnenpretje of een reactie klaar heb staan als mensen iets zeggen, doen of ...denken (dat zie je aan hun ogen!). Hieraan denken is al trigger genoeg om me te verslikken! :twisted:

Dus ik hoef niet eens iets te willen zeggen, maar het feit dat er een gedachte in me op komt is vaak al voldoende om me te verslikken! Geen pretje omdat ik dan alles over tafel proest. Geen probleem met vlees of groente, maar wel met rijst, vla of koffie: dat geeft me toch een mooie fontein! :lol: Je moet dan alleen niet tegenover me zitten... :oops:

En daarna willen ze natuurlijk weten waarom (wat voor gedachte had ik), waardoor het gevoel wordt versterkt en ik letterlijk stik van het lachen :lol: :lol: ...om niks :evil:
Afbeelding

Groetjes,
Dick
dspier †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Peet † » 22 aug 2012, 20:50

Dit herken ik zo erg goed :lol: :lol:
Marian, mijn vrouw hoeft maar thuis te komen van haar werk en ik schiet al in een grijns :) dan vraagt ze natuurlijk waarom lach je nou :?: dat weet ze wel maar het is zoveel leuker om het te vragen omdat ze weet dat ik dan helemaal niet meer kan stoppen :lol: :lol:
dan kan je eten of iets drinken wel vergeten en praten is er al helemaal niet meer bij.
Ik had hiervoor al erg veel last van binnenpretjes, ik kon ook zomaar midden in de nacht in de lach schieten als ik aan iets dacht wat daarvoor was gebeurd. dus dat was al erg :lol: maar nu loopt het echt de spuigaten uit :lol: :lol:
als dit zo door blijft gaan dan maak ik in ieder geval waar wat ik altijd heb gezegd, en dat is dat ik met een grijns op me bek me kist in gaat :) :mrgreen:

groetjes, Peet.

dspier schreef:Hoi Miranda en Peet,

Mijn probleem is dat ik nogal eens geneigd ben gevat te reageren en (te) vaak een binnenpretje of een reactie klaar heb staan als mensen iets zeggen, doen of ...denken (dat zie je aan hun ogen!). Hieraan denken is al trigger genoeg om me te verslikken! :twisted:

Dus ik hoef niet eens iets te willen zeggen, maar het feit dat er een gedachte in me op komt is vaak al voldoende om me te verslikken! Geen pretje omdat ik dan alles over tafel proest. Geen probleem met vlees of groente, maar wel met rijst, vla of koffie: dat geeft me toch een mooie fontein! :lol: Je moet dan alleen niet tegenover me zitten... :oops:

En daarna willen ze natuurlijk weten waarom (wat voor gedachte had ik), waardoor het gevoel wordt versterkt en ik letterlijk stik van het lachen :lol: :lol: ...om niks :evil:

Groetjes,
Dick
Voor het echt te laat is wil ik jullie nu alvast zeggen, ik zie jullie in het hiernamaals waar we met ze allen de strijd weer oppakken, het kan maar gezegd zijn :-)
Sorry. Liefs , Peet
Peet †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Esperanza † » 23 nov 2012, 15:22

Dag Allemaal,

Het gaat me nu een beetje opbreken dat ik niets meer kan eten op eeen stukje chocola of smeerkaas na. Als ik tv kijk zie ik overal voedsel en ik begin bijna te kwijlen van het zien ervan en ik slik :bknocked nog net niet over de tv buis heen :lol: Ik begin ook regelmatig te dagdromen over wat ik lekker vind en stel me voor wat ik het eerste zou opeten als het zou kunnen .Voor enige tijd geleden dagdroomde ik over mijn wederhelft maar die heeft plaats gemaakt voor een drie gangen menu of een duits bolletje met schinken, patatje mayo :bknocked :lol: Alles wat kortstondig duurt kun je nog overzien en opbrengen maar dit begint mij nu wel parten te spelen en je merkt ook hoe een sociaal gebeuren dit is en dan hoor je er niet meer helemaal bij :bgrr . mensen in je omgeving vinden dit ook erg vervelend en voelen zich opgelaten als je niet kunt meedoen en vragen ook vaak ach een klein stukje kun je toch wel eten of dit is lekker zacht :evil: Ach ik moest dit even kwijt, en ik spuit nu mijn fruithapje even door de peg dan ben ik voor een uurtje mijn drie gangen diner wel even kwijt :lol:

Groetjes, Afien :bknocked
Esperanza †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Peet † » 23 nov 2012, 16:44

Esperanza schreef:Voor enige tijd geleden dagdroomde ik over mijn wederhelft maar die heeft plaats gemaakt voor een drie gangen menu of een duits bolletje met schinken, patatje mayo :bknocked :lol:
Het valt mij op dat als Marian vraagt, wat zullen we eten vandaag? ik meestal zeg, doe maar eigen gemaakte patat. ik weet niet hoe het komt maar dat slik ik zo weg.
Alles wat kortstondig duurt kun je nog overzien en opbrengen maar dit begint mij nu wel parten te spelen en je merkt ook hoe een sociaal gebeuren dit is en dan hoor je er niet meer helemaal bij . mensen in je omgeving vinden dit ook erg vervelend en voelen zich opgelaten als je niet kunt meedoen en vragen ook vaak ach een klein stukje kun je toch wel eten of dit is lekker zacht Ach ik moest dit even kwijt
Inderdaad, bij mij gaat het eten ook steeds rottiger, het lijkt ook dat ik minder honger heb? ik ben dan ook sinds de diagnose ruim 20 kilo afgevallen.
Het meeste ben ik afgevallen na de plaatsing van de PRG, dat ding heeft mij behoorlijk wat stress bezorgt waardoor ik ook slechte ging eten.
Op zich kan ik nog aardig wat eten, daar ligt het niet aan. dus moet ik die gewicht afnamen in kunnen dammen door gewoon weer goed te eten :?: net nog even een lekker bord nasi op, maar brood is echt een ramp :!: of hele kleine stukjes met dik boter.
Maar net als je weer even lekker op gang bent gebeurd er weer wat, nu weer een ziekenhuis opnamen voor thuis beademing, dan krijg je weer even niks door je strot, en voor je het weet eet je alleen nog via je PRG of PEG. Eten in gezelschap doe ik niet meer, dan verslik ik me geheid.
Catja attendeerde mij er op om contact te zoeken met een diëtiste, het moet maar :cry:
en ik spuit nu mijn fruithapje even door de peg dan ben ik voor een uurtje mijn drie gangen diner wel even kwijt :lol:

eet smakelijk Afien, ik begrijp je steeds beter :(

Groetjes, Peet
Sorry. Liefs , Peet
Peet †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor dspier † » 23 nov 2012, 20:51

Hoi Afien,
Ik leef met je mee :bknocked

Ik snap alleen niet hoe jij chocolade en smeerkaas wegkrijgt: dat spul plakt als de nete! :shock:

Groetjes,
Dick
dspier †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Jan v † » 23 nov 2012, 20:56

Ik begin me bij jullie aan te sluiten. Vrijdag's eten we altijd een ovenschotel witlof met ham en kaas. Deze keer had ik al mijn hoestkracht nodig om een verdwaald stukje eruit te krijgen. Dus volgende week moet mijn helft met de staafmixer bewerkt worden. Een beetje yoghurt erbij voor de juiste smeuïgheid, maar het smaakt natuurlijk niet hetzelfde meer. Groeten, Jan
Jan v †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Catja † » 23 nov 2012, 22:19

Ik moet mijn eten tegenwoordig ook met staafmixer malen.
Niet omdat ik me verslik, maar omdat ik er zolang over doe.
Daarvoor heb ik ook een warmhoud bord.
Anders zit ik het koud eten. Het is niet anders.
Maar ik moet zeggen,ik ben nog niet echt afgevallen.
Ik heb nog bijna mijn gewicht, wat ik had voor de diagnose.
Catja †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Peet † » 23 nov 2012, 22:38

dspier schreef:Ik snap alleen niet hoe jij chocolade en smeerkaas wegkrijgt: dat spul plakt als de nete! :shock:

Dit zijn toch ook de dingen die ik zo weg eet, chocola iets minder snel maar dat smelt wel :-) en dat eet ik ook best veel.
jan v schreef:Vrijdag's eten we altijd een ovenschotel witlof met ham en kaas. Deze keer had ik al mijn hoestkracht nodig om een verdwaald stukje eruit te krijgen.

Dat kan ik me helemaal indenken, en dit is zo lekker dat je dat er best voor over hebt :lol:
Zo eet ik nasi best wel goed weg, Marian als de dood dat ik me verslik, maar als ik er goed op let dan lukt dat nog prima.
catja schreef:Ik moet mijn eten tegenwoordig ook met staafmixer malen.
Niet omdat ik me verslik, maar omdat ik er zolang over doe.

Maar ik moet zeggen,ik ben nog niet echt afgevallen.
Ik heb nog bijna mijn gewicht, wat ik had voor de diagnose.

Met de staafmixer! ja ik weet wel, het is niet anders. maar daar moet ik toch echt niet aan denken. dan maar wat kouder eten omdat ik er zolang over doet.
Ik ben dus wel afgevallen, maar ik denk meer door de stress dan door het eten, natuurlijk ook omdat ik minder at, maar dat kwam weer door de stress. de honger komt na de stress dan ook gewoon weer terug. dus morgen draadjes vlees op brood met veel jus, even kijken of dat dit lukt :lol: :mrgreen:

Groetjes, Peet
Sorry. Liefs , Peet
Peet †
In Memoriam
In Memoriam

Volgende

Keer terug naar Archief