probleem met eten

Leuke, bijzondere en/of informatieve (niet actuele) forumberichten.

Re: probleem met eten

Berichtdoor Nautica † » 03 dec 2012, 20:49

dspier schreef:
Peet schreef:(behalve misschien dat lieve hondje van je :lol: )

Oh lukt dat met hot dogs wel dan?
Groetjes,

Aernout
Nautica †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor dspier † » 04 dec 2012, 11:40

Ik durf te wedden dat Peet zijn hond die net zo gemakkelijk 'kannibaliseert' als elke andere maaltijd waar hij zijn bekkie dicht genoeg bij kan krijgen. :lol:

Groetjes,
Dick
dspier †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Elly † » 17 dec 2012, 16:16

Het lukt Rob ook nog steeds om "gewoon" te eten en hij lijkt niet af te vallen. Hij eet al maanden alleen maar zeer gaar gekookt, gestampt of gepureerd voedsel. Alles wat gebakken of gefrituurd is, lukt niet meer. Afijn, voor velen het bekende verhaal. Maar met de nodige aanpassingen en veel fantasie hou je het lang vol.
Toch vraag ik me wel eens af waar bij jullie (sondevoedinggebruikers) het omslagpunt lag, hoe bepaal je dat? Heb je een diëtist geraadpleegd? En als je naast sondevoeding ook nog iets normaal eet, hoe bepaal je dan de verhouding? Trek heeft Rob eigenlijk nooit, dus dat is geen graadmeter.
Ben benieuwd.
Groetjes,
Elly
Echtgenote en mantelzorger van ALS-patiënt Rob (in herinnering), stiefmoeder van zijn drie kinderen. Motto: liefde is alles!
Elly †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Hans van catja » 17 dec 2012, 17:12

hoi elly.

ik heb zelf ook steeds meer moeite met eten, brood duurd helemaal lang.
het avond eten wordt gemalen, en dat gaat nog steeds goed.
door dat je veel langzamer eet, zit je ook eerder vol, en heb je niet echt trek.
ik begon langzaam aan af te vallen.
dus heb ik kontakt gezocht met de dietiste, ik krijg nu flesjes drink voeding, als bijvoeding i.p.v brood etc.
daar zijn verschillende smaken in , ik heb er voor gekozen, om het op fruitbasis en op yochurt basis te doen.
op melkbasis zorgt weer voor slijmvorming.

groetjes catja.
Hans van catja
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Berichtdoor Arwi † » 27 jul 2013, 16:17

Beste allemaal,
Ik heb sinds een paar maanden totaal geen eetlust meer, herkent iemand dat en wat doe je er aan?
Het kost me sowieso veel moeite om te eten, ik wacht daarom nu op een oproep voor een prg-sonde. Ik moet mezelf nu dwingen om tussen de middag bijvoorbeeld één krentenbol of 's avonds een paar stukjes pizza naar binnen te werken. Bijna alle eten staat me tegen....
Ik heb ook van die flesjes bijvoeding gelukkig, die giet ik wel zo naar binnen. Appelmoes en yoghurt gaan ook goed.
Groeten,
Arwi
Arwi †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Catja † » 27 jul 2013, 16:45

Hallo Arwi

Warm eten goed fijn maken in een blender, zo heb ik nog een paar maanden heerlijk gegeten.

Groetjes catja
Catja †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Nautica † » 27 jul 2013, 19:37

Ik herken dat wel want dat heb ik ook. Mijn handen functioneren steeds slechter waardoor ik amper eten in mijn mond krijg en waardoor mijn tafel etiquette niet meer is zoals het hoort. Ik vermijd al eten waar saus op zit en vloeibaar voedsel zoals soep want dat wordt een klieder bende. Ik neem alleen eten wat ik makkelijk weg kan prikken en ik verdom het nog om in openbare gelegenheden mij te laten voeden.
Ook het hongergevoel heb ik niet en moet mij dwingen om wat te eten want anders kan ik zomaar twee dagen geheel niet eten.
Misschien ook omdat het zo een geworstel is dat ik er geen zin meer in heb. Maar het voordeel is dat je er wel een strak figuur van krijgt
Groetjes,

Aernout
Nautica †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Elly † » 27 jul 2013, 22:30

Aernout, bespreek met de ergo een armsling. Dan kun je langer je arm gebruiken. Rob had hem van Focal
http://www.focalmeditech.nl/nl/producten/armondersteuningen.html
En dat strakke lijf was leuk voor de duikfoto's, maar het kan ook te gek.
Denk op tijd na over sondevoeding. Dan weet je dat je voldoende naar binnen krijgt. De dwang om tegen je zin te eten verdwijnt en je eet alleen nog waar je wel trek in hebt en wat lukt.
Ik maakte vaak soep en zette de staafmixer erin. Ik had bekers gekocht met dikke rietjes. Rob had, ook van Focal, een bekerhouder op statief. Als ik daarin de beker zette, kon hij zelf de soep drinken.
Doe jezelf niet te kort en bespreek dit soort dingen met je ergo! Het kan je het nodige uitstel geven en alles is meegenomen bij deze *ziekte.
Sterkte bij het weer weer wennen thuis na je droomweek. Ben erg blij voor je dat het is gelukt!
Groetjes, Elly
Echtgenote en mantelzorger van ALS-patiënt Rob (in herinnering), stiefmoeder van zijn drie kinderen. Motto: liefde is alles!
Elly †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Peet † » 27 jul 2013, 23:45

ja dat herken ik goed Arwi, vandaar dat ik ook van de 104 naar 56 kilo ben gegaan.
Brood of deegproducten zijn het moeilijkst, probeer zo veel mogelijke andere voeding producten die makkelijk naar binnen glijden zoals je appelmoes en bijvoorbeeld stampotten met spekvet.
en zodra je de prg heb zo snel mogelijk beginnen met bijvoeding geven, dat om je gewicht zo lang mogelijk vast te houden en gewenning, ik had daar moeite mee.
Pas op! voor je er erg in heb ben je extreem veel afgevallen omdat je spiermassa ook afneemt.

Groetjes, Peet
ALS heeft gewonnen, mijn vechtlust is bijna op ;-)
Voor het echt te laat is wil ik jullie nu alvast zeggen, ik zie jullie in het hiernamaals waar we met ze allen de strijd weer oppakken, het kan maar gezegd zijn :-)
Sorry. Liefs , Peet
Peet †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Catja † » 28 jul 2013, 08:50

Hallo Arwi.

Wat ook nog een mogenlijkheid is, nutridrink een flesje bevat 200kalorien.
Als je het koud drinkt is het te doen, ik heb het weten paar maanden gedaan.
Samen met gemalen eten, en bleef goed op gewicht.
Toen dat niet meer ging, ben ik op sonde voeding overgestapt.
Dan je moet ook goed met de dietiste bespreken, dat wel genoeg kalorien binnen krijgt.
Ik krijg met een ltr sonde voeding 2000kalorien binnen, dat is voor een vrouw genoeg.
Een man heeft meer nodig

Groetjes Catja
Catja †
In Memoriam
In Memoriam

VorigeVolgende

Keer terug naar Archief