Belevenissen, wie schrijft er?

Leuke, bijzondere en/of informatieve (niet actuele) forumberichten.

Belevenissen, wie schrijft er?

Berichtdoor Lia † » 04 dec 2011, 18:43

Eigenlijk zou er meer gekletst moeten worden in ons café. Ik had gehoopt dat ook anderen een keer over een belevenis zouden schrijven. Dus dit weekend ik nog een keer. Ben er laat mee, het is ook absoluut geen vrolijk verhaal, maar gelukkig wel met goede afloop.
Groetjes, Lia

Een drama wordt groter met ALS
2 December, 14.15 u kijk ik op de tijd van mijn PC. Om 15.00 u. komt de pedicure, ik zal Marc (mijn man) over een half uurtje vragen alles klaar te zetten. Hij is in zijn bureau aan het rommelen. Even later hoor ik een gil, kreet, luide uitstoot van een klank, ik weet niet hoe ik het moet noemen. Ik denk: hij zet de radio keihard aan, maar het blijft ijzig stil in huis. Ik roep Marc, geen antwoord. Nog een keer, hoor niets. Met de Salsa rijd ik al roepend naar de lift. De deur van zijn kamer staat open. Hij ligt op de grond, ik zie alleen zijn benen. Geen reactie op mijn roepen. Wil naar beneden gaan, de lift doet het niet!!! Onze au pair vraagt, doodsbleek, wat ze kan doen. “Geef me de telefoon en druk 112 in, dan aan mij geven”. Het lukt haar niet. Rijd terug naar mijn bureau en bel met de GSM. “Ik versta u zo slecht “ zegt de mevrouw. “Ik heb ALS”, “Oh uw man heeft ALS?” “Nee IK heb ALS en mijn man ligt dood te gaan, stuur alsjeblief vlug een ambulance!” En dat gebeurt; “Dank u wel mevrouw”.
Ik wil naar Marc toe. Leeft hij nog? Ademt hij? Heeft hij cerebraal iets? Zeg de au pair naar hem toe te gaan en doe voor hoe ze op zijn borst moet drukken, intussen probeer ik rustig de lift te bedienen. Dat kreng doet het gewoon niet, wel op en neer maar het plateau gaat niet omlaag. Herschaftzeiten, ik wil naar hem toe. Nu voel ik echt wat ALS is. Wat een godvergeten kutziekte.
Alles verliep verder snel. Diagnose herseninfarct, hij kreeg bijna binnen een uur al zijn trombolitica. Hij reageert er meteen goed op en alles is weer goed gegaan. Hij zal al snel weer thuis zijn.
De thuiszorg komt me uitkleden, een slapeloze nacht volgt. Durf niets te nemen om te slapen uit angst de telefoon niet te horen. Bel 3 keer zelf, het gaat goed.
Het waren verschrikkelijke, spannende uren. Het ziet er goed uit maar mijn angst is nog niet weg.
De onmacht veroorzaakt door deze ziekte is onbeschrijfelijk groot, dit was de eerste keer dat ik boos werd omdat ik ALS heb.
Lia †
In Memoriam
In Memoriam

Re: Belevenissen, wie schrijft er?

Berichtdoor Esperanza † » 04 dec 2011, 22:27

Dag Lia,
Dat is inderdaad geen mooi verhaal, maar het is goed dat je het even van je af schrijft, ik leef met je mee. Het is inderdaad heel erg als je partner ook nog iets ergs krijgt dan ben je bijna helemaal bij af, gelukkig lijkt het weer wat beter te gaan. Je hebt en kon toch nog actie ondernemen en dat moet je je maar voor ogen houden, dankzij jou snelle reactie kon je toch met je ziekte snel hulp inschakelen wat voor je man weer ten goede is gekomen.
Sterkte met alles, groetjes, Afien
Esperanza †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Elly † » 06 dec 2011, 20:57

De grootste angst van een afhankelijke patiënt is dat zijn/haar mantelzorger (partner) iets gaat mankeren of erger nog, uitvalt. Wat een enorme schrik bij jullie, om maar niet te spreken van je machteloosheid. Ik hoop van ganser harte dat het verder goed gaat en wens jullie veel sterkte.
Elly
Echtgenote en mantelzorger van ALS-patiënt Rob (in herinnering), stiefmoeder van zijn drie kinderen. Motto: liefde is alles!
Elly †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Lia † » 10 dec 2011, 19:26

Hallo Elly, Annie en Afien
De nachmerrie is voorbij. Het gaat weer goed. Het infarct werd veroorzaakt door een bloedprop uit het hart. Die was daar ontstaan door een (op zich ongevaarlijke) hartritmestoornis. Doordat we zo snel erbij waren kon het stolsel al snel opgelost worden en heeft hij geen restverschijnselen. Hoera! Nu krijgt hij sintrom zodat het niet weer kan gebeuren.
Hartelijk dank voor jullie lieve en opmonterende reactie's, deed me goed.
Groetjes, Lia
Lia †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Peet † » 04 maart 2012, 03:34

Kelere meid wat zal jij een rottijd hebben gehad. ik kan nu nog alles doen maar ik moet er niet aan denken dat mij zoiets met me vrouw overkomt, en dan zeker niet als ik rolstoel gebonden ben :evil:
Ik ben blij voor je dat het goed gaat met je man.

Gr, Peet
ALS heeft gewonnen, mijn vechtlust is bijna op ;-)
Voor het echt te laat is wil ik jullie nu alvast zeggen, ik zie jullie in het hiernamaals waar we met ze allen de strijd weer oppakken, het kan maar gezegd zijn :-)
Sorry. Liefs , Peet
Peet †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor willy † » 07 maart 2012, 13:35

Wat een toestand moet dat geweest zijn!
Ik heb mijn man al een tijdje geleden'verboden' ziek te worden en doodgaan voor mij,mag hij al helemaal niet;..................................................

Ja,we hebben uiteindelijk zooooo weinig te vertellen in dit leven......deze tegenslagen zijn al zo moeilijk te verwerken,dan mag je hopen dat het zo wel 'genoeg'is!

Gelukkig is het goed afgelopen,ben blij voor U!
Willy
willy †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Lia † » 07 maart 2012, 15:02

Hallo Willy
Ja, zonder mijn man zou ik nu in een verpleeghuis zitten. Moet er niet aan denken. Hij is door dat gebeuren wel wat veranderd maar dat neem ik graag voor lief. Wij kunnen elkaar gewoon nog niet missen. En dat maakt het "gaan' dan weer moeilijk................

Groetjes, Lia
Lia †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor willy † » 13 maart 2012, 12:32

Het 'gaan'zoals jij dat zo eenvoudig uitdrukt,vind ik al moeilijk genoeg........
Ik kan mijn man NU niet missen....en DAN ook niet!

Ik ben bang dat ik mij door de jaren heen ook stiekum'onmisbaar' heb gemaakt,door allerlei dinen voor hem te doen,zodat hij zich daar niet druk om hoeft te maken.....daarom is hij nu hard aan het inhalen......wat ik haast niet verdragen kan,het drukt me zo op de waarheid die ik even nog niet wil zien!

Misschien loop ik af en toe over van zelfmedelijden,maar ik vind dit nog steeds de 'mensonterendste ziekte' ooit!

Ik heb nog een vraag,alhoewel ik misschien plek zou moeten veranderen(zo'n werk ;) )

Ik heb een vervoer,taxi elekkstoel voor mij alleen naar Amersoort,die word vergoed en kost iets van 13 euro per keer.
voor Utrecht hetzelfde gevraagd en daar moesten we 300 euro afrekenen.....omdat het het ziekenhuis was,was dit een recreatietripje geweest,was het een klein bedrag.................
Had ik dus maar een privéafspraakje met de dr.gezegd, of een date ofzo!
Hier begrijpen we even niet hoe dit in elkaar steekt......

Ik kan niet mer in die taxi en nog anderen wegbrengen,eindeloos lange tocht.
dit is gewoon aangevraagd met drs.bewijs etc.

hoe doen jullie dat?

gr. Willy
willy †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Lia † » 13 maart 2012, 13:28

Hallo Willy

Het 'gaan'zoals jij dat zo eenvoudig uitdrukt,vind ik al moeilijk genoeg........

Het lijkt gemakkelijk uitgedrukt, zo voelt het zeker niet. Ik wil nog lang niet gaan. Voor mijn man is het de tweede keer dat hij zijn echtgenote verliest. Dat is voor mij een van de ergste dingen.

Ik ben bang dat ik mij door de jaren heen ook stiekum'onmisbaar' heb gemaakt,door allerlei dinen voor hem te doen,zodat hij zich daar niet druk om hoeft te maken.....daarom is hij nu hard aan het inhalen......wat ik haast niet verdragen kan,het drukt me zo op de waarheid die ik even nog niet wil zien!

Een waarheid als een koe, maar ook het aan de zijlijn staan is voor mij een ramp.De huishouding en afspraken waren mijn pakkie aan. Nu zit ik er helemaal naast, weet niet meer wat er al dan niet in huis is, verschillende dingen liggen verkeerd waardoor ze kwijt raken. Merk nu pas wat voor een Pietje precies ik was.

Wat ziekenhuisbezoeken betreft; wij hebben een machtiging van de zorgverzekeraar. In Roosendaaal maar ook voor UMC Utrecht en Erasmus Rotterdam worden we opgehaald door de rolstoeltaxi. Er gaan zelden andere mensen mee, een omweg was het voor ons nog niet. Alles wordt vergoed door VGZ.
Met valys is een andere verhaal! Goedkoop maar omslachtig wanneer je op bepaalde tijden ergens moet zijn. Zie mijn bericht van 4 maart; mobiel met de electr. rolstoel.

Groetjes, Lia
Lia †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor willy † » 13 maart 2012, 14:55

dat bedoel ik:eenvoudiguitgedrukt! in één woord zeggen!
maar TOTAAL niet eenvoudig gedaan!

ALleS is moeilijk geworden,ik herken het zo:net no:m'n man zegt:er zitten zoveel dingen in de vriezer(die boven staat)die OP moeten:ik zeg :laat dan eens zien..................want ja,ik kom er niet meer aan,dus inderdaad heel wat weggegooid!

er s geen plek beneden superlastig en lijstje,werkt ook niet(bij ons)!

ik deed alles gewoon in huis en tuin en zie nu :hoe goed ik was! :D en hoe mijn man z'n best doet èn toch nog op z'n kop krijgt............................ :oops:

1x per week hulp,maar is soms teveel en soms te weinig,meer wil ik niet,de wasvrouwen komen al,ik baal ervan en kan er niet buiten.....................daaromkomen ze maar om de dag,iedere dag word me teveel!

groetjes,ga even tukje doen!

ola hoe verander ik iets in m'n profiel?woonplaats erbij
willy †
In Memoriam
In Memoriam

Volgende

Keer terug naar Archief