Hoe communiceer jij?

Communicatie is belangrijk bij intermenselijk contact; wat als dit ineens moeilijk wordt?

Hoe communiceer jij?

Berichtdoor Dick † » 29 mei 2012, 11:20

Mijn spraak wordt steeds minder, ik verwacht dan ook over enkele weken onverstaanbaar te zijn. Nu al maak ik meer en meer gebruik van de spraaksoftware op mijn laptop. Ook kijk ik reikhalzend uit naar de spraakcomputer voor op mijn rolstoel, die al in bestelling is.
Wat ik me nu afvraag is; hoe communiceer ik als deze hulpmiddelen niet in de buurt zijn?
Ik denk daarbij onder andere aan als ik op het toilet zit, onder de douche sta of reeds in bed lig (met mijn beademingsmasker op).
We gebruiken bijvoorbeeld al; 1x oog knipperen is JA en 2x oog knipperen is NEE. Verder zit ik te denken aan een kaart met daarop de klinkers en medeklinkers in volgorde van meest voorkomend naar minst voorkomend. Door laten opnoemen en knipperen met mijn ogen zou ik zo woorden kunnen (laten) spellen!
Hoe communiceer jij?

Groetjes,
Dick S.
"Bij ALS houd je vanzelf niets meer vast..... ALS sucks"
Dick †
In Memoriam
In Memoriam

Re: Hoe communiceer jij?

Berichtdoor dspier † » 29 mei 2012, 16:12

Hoi naamgenoot,
This sucks! Maar je gebruikt overdag nog wel een laptop (met oogbesturing als ik me goed herinner).

Ik heb hier nog geen ervaring mee, maar ook mijn stem is beduidend slechter geworden en er zijn avonden dat mijn vrouw afhaakt... :( Dus ook ik zit tegen een spraakcomputer aan te hikken.

Zoals gezegd, ik heb er nog geen ervaring mee, maar wil best meedenken - alleen dan heb ik wat input nodig. Wat kun je nog wel? :roll:

Met de ogen draaien? Het hoofd? Geluid maken? Mond bewegen? Heb je nog iets aan je ledematen, of ben je verder volledig verlamd? Zou een huisalarm je kunnen helpen? Pffff... eigenlijk zeg ik maar wat, maar ik heb geen goed beeld bij je huidige situatie. :-(

Groetjes,
Dick
dspier †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Lia † » 29 mei 2012, 18:58

Ik was van plan een geplastificeerde kaart te maken met in alfabetische volgorde de letters in groepjes van 5 of 6 horizontaal.
Dan kun je per regel werken.

Groetjes, Lia
Lia †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Philippe » 30 mei 2012, 02:34

Jason Becker, de Amerikaanse rockgitarist met ALS en een vriend van me, gebruikt ook zo'n communicatie bord en met succes!
http://www.youtube.com/watch?v=wGFDWTC8B8g
http://www.stopals.nu/?p=4&s=read&rid=56
http://www.gitarist.nl/nieuws/newsItem.php?n01ID=9769

Ik heb deze als bijlage gepost maar is ook te downloaden via http://www.jasonbeckerguitar.com/EyeCommunicate.pdf

Groet,
Philippe
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Philippe
Actief Lid
Actief Lid

Berichtdoor dspier † » 28 jul 2012, 14:53

Een en ander valt wel te verklaren uit dit zeer interessante en ontluikend onderzoek... :lol:
Onderzoek heeft uitgewezen dat als het om toiletbezoek aankomt Android besturingssysteem nummer 1 is.
Android-telefoons worden beduidend meer gebruikt dan de iPhone en de BlackBerry-telefoons. 87 procent van de Android-gebruikers gebruiken hun telefoon als ze op de wc zitten, dat is drie procent meer dan BlackBerry-eigenaren en tien procent meer dan iPhone-gebruikers.
Afbeelding
meer...

:geek: Dick
dspier †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Elly † » 19 aug 2012, 17:38

Nu we met het warme weer veel buiten zitten, zijn we het Eye Communicate Becker System gaan gebruiken. Ook handig als je buiten de deur bent. Zoals bij alles moet je weer een drempel over, maar het werkt. Ik weet zo vaak niet wat Rob me duidelijk wil maken, dat we sinds deze week echt de hulpmiddelen moeten gebruiken. Rob heeft binnen de Tobii met Windows 7 en omgevingsbesturing. Hoewel de bekakte stem niet alles goed uitspreekt en soms echt onverstaanbaar is, komen we er wel uit. Je kunt natuurlijk ook meelezen als je het niet verstaat. We zouden ons zonder dat ding geen raad weten.
Elly
Echtgenote en mantelzorger van ALS-patiënt Rob (in herinnering), stiefmoeder van zijn drie kinderen. Motto: liefde is alles!
Elly †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor dspier † » 29 aug 2012, 23:13

ingeborg schreef:Op mijn IPad heb ik de volgende App: Speak it
Hallo Ingeborg,
Die app is toch niet in het Nederlands?
Volgens iTunes is deze alleen beschikbaar in Engels, Frans, Duits, Italiaans en Spaans. Klopt dat?

Groetjes,
Dick
dspier †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor dspier † » 30 aug 2012, 20:57

Hoi Ingeborg,
En SpeakIt met een Nederlandse (mannen?)stem werkt goed?
(ik krijg binnenkort namelijk ook een iPad, vandaar mijn interesse)

Groetjes,
Dick
dspier †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Dick † » 30 aug 2012, 21:59

Wordt misschien Klikpraat bedoeld?
Zie ook item iPad onder de rubriek "Hulp en Ondersteuning" "hulpmiddelen".
"Bij ALS houd je vanzelf niets meer vast..... ALS sucks"
Dick †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Peet † » 31 aug 2012, 01:18

Ik communiceer gewoon niet. ik schijn nogal veel uit me nek te kletsen dus kan beter me mond houden :lol: Nee hoor we gaan gewoon vrolijk verder met communiceren. al komt het dan misschien van 1 kant :lol:

Ik heb bericht gehad dat mijn Toughbook geleverd gaat worden. dus als mijn stem het begeeft stap ik gelijk over op dat ding, en ga dan vrolijk verder met uit me nek kletsen met mijn eigen stem :lol: en toch klinkt hij anders :(
Maar nu lukt het gelukkig nog steeds op de ouderwetse manier, de mond.

Gr, Peet
ALS heeft gewonnen, mijn vechtlust is bijna op ;-)
Voor het echt te laat is wil ik jullie nu alvast zeggen, ik zie jullie in het hiernamaals waar we met ze allen de strijd weer oppakken, het kan maar gezegd zijn :-)
Sorry. Liefs , Peet
Peet †
In Memoriam
In Memoriam

Volgende

Keer terug naar Verbale Communicatie