Mededeling Radicut op ALS Cemtrum

Heb je informatie of nieuws over ontwikkelingen omtrent nieuwe behandelmethoden voor ALS, deel dan hier dit nieuws met andere lotgenoten.

Re: Mededeling Radicut op ALS Cemtrum

Berichtdoor lijster » 04 sep 2015, 13:10

Ben benieuwd Jan of je de arts van het revalidatiecentrum mee krijgt. Dat zou nog eens mooi zijn!
Heeft er iemand ervaringen met de apotheek in Venlo?
vr.gr.,
lineke
lijster
Forum Goeroe
Forum Goeroe

Berichtdoor JanMouthaan » 10 sep 2015, 14:56

Mijn revalidatiearts wil het niet maar ik heb binnen kort een afspraak bij hem en dan begin ik er weer over. Ik heb om een standpunt van de ALS Stichting gevraagt wat zij vinden van Radicut of het beschikbaar voor ons zou moeten komen. In feite hebben ze geen eigen standpunt zij nemen het over van het ALS centrum, het komt hier op neer wacht maar rustig op TW001 wat nog jaren gaat duren. Er is nog geen uitslag van de fase 2 trial die moet goed zijn om de belangrijkste fase 3 te starten. Hij begrijpt wel dat wij elke strohalm willen aanpakken ik vind dit geen strohalm het is een geregistreerd medicijn alleen niet bij ons en ze zullen ook geen moeiten doen om het in Europa goedgekeurd te krijgen.Ik heb aan professor v.d Berg ( umc Utrecht ) gevraagt stel dat ik het medicijn hier krijg wil je mij dan wel helpen op u afdeling. Hij heeft het gelezen maar gaf geen antwoord. Ze zijn totaal niet geïnteresseerd in Radicut (Edaravone) uit Japan de stof is Edaravone komt ook daar van daan het is hun vinding. Treeway gebruik de zelfde stof je maakt mij niet wijs dat er geen afspraken zijn gemaakt met de Japanners het is hun patent.
JanMouthaan
Actief Lid
Actief Lid

Berichtdoor JanMouthaan » 10 sep 2015, 15:05

Henk ik zag dat jij aanbood te vertalen uit het Japans, zie jij ook mogelijkheden om op een Japanse site te komen zo als ons forum. Daar zal beslist wel over Radicut worden gesproken.
JanMouthaan
Actief Lid
Actief Lid

Berichtdoor RobRijkse † » 10 sep 2015, 16:15

Ik gok, dat ook Japan nog geen doorslaggevend bewijs heeft mbt ALS, zou dat wel zo zijn, dan zou het wereldwijd in de bladen staan met natuurlijk alle honneurs voor de uitvinders. Wel schijnt het te werken bij herseninfarcten, althans, daar wordt het ook voor gebruikt. De link moet nog bewezen worden. Vooralsnog geen duidelijke bewezen bewijzen. Of ik moet iets gemist hebben..Ik denk , dat Japan wat makkelijker is met registreren.
RobRijkse †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor HenkVrielink » 10 sep 2015, 19:11

HenkVrielink
Actief Lid
Actief Lid

Berichtdoor JanMouthaan » 10 sep 2015, 19:22

Lees en oordeel zelf.
30-07-2015

Op 19 juni 2015, werd de weesgeneesmiddelen status (EU/3/15/1510) verleend door de Europese Commissie aan Mitsubishi Tanabe Pharma Europe Ltd, Verenigd Koninkrijk, voor edaravone voor de behandeling van amyotrofische laterale sclerose.

Meer info:

De effecten van het geneesmiddel werden geëvalueerd in experimentele modellen.

Klinische studies met het middel bij patiënten met ALS waren klaar in Japan op het moment van indiening van de aanvraag voor de weesgeneesmiddelen status.

Edaravone vergunning is verleend in Japan om schade aan de zenuwen veroorzaakt door acute ischemische beroerte (beroerte veroorzaakt door falen van de bloedtoevoer naar een regio van de hersenen).

Op het moment van indiening, was edaravone nergens in de EU toegelaten voor ALS. De weesgeneesmiddelen status werd verkregen in de Verenigde Staten en in Japan voor ALS.

Overeenkomstig verordening (EG) nr. 141/2000 van 16 December 1999, heeft de COMP op 13 mei 2015 een positief advies genomen ter aanbeveling van de toekenning van deze status.

Vertaling: ALS Liga: Anne

Bron : European Medicines Agency

14-07-2015

Radicut ® inj. 30 mg en Radicut ® ZAK voor I.V. infusie 30 mg

Mitsubishi Tanabe Pharma Corporation krijgt goedkeuring voor bijkomende indicatie voor amyotrofische laterale sclerose (ALS) in Japan

Osaka, Japan, Mitsubishi Tanabe Pharma Corporation (Topman CEO: Masayuki Mitsuka) heeft vandaag aangekondigd dat ze de goedkeuring hebben ontvangen voor een gedeeltelijke wijziging in productie en marketing goedkeuringsitems met betrekking tot een bijkomende indicatie en dosering/gebruik voor amyotrofische laterale sclerose (ALS) voor Radicut® inj. 30 mg en Radicut® zak voor I.V. infusie 30 mg (generieke naam: edaravone, hierna: Radicut®) in Japan.

Radicut ® is een vrije radicalen vanger ontdekt door Mitsubishi Tanabe Pharma. In 2001 begon Mitsubishi Tanabe Pharma klinische studies in Japan met ALS-patiënten. Een reeks van klinische studies heeft aangetoond dat patiënten die Radicut® namen, minder functioneel verlies vertoonden dan patiënten met placebo.

Als gevolg van de klinische studie resultaten, heeft het bedrijf een aanvraag ingediend voor deze ziekte bij het ministerie van gezondheid, arbeid en welzijn in oktober 2014.

Radicut ® wordt ook verkocht als een behandeling voor de acute fase van een herseninfarct.

ALS is een progressieve en hardnekkige ziekte gekenmerkt door musculaire zwakte en atrofie. De progressie van de ziekte is relatief snel, en als er ventilatie gebruikt wordt, is de overlevingstijd, naar men zegt, doorgaans twee tot vijf jaar, maar er is een aanzienlijke variatie tussen individuen. De schade als gevolg van oxidatieve stress veroorzaakt door vrije radicalen wordt beschouwd als een oorzaak van het optreden van ALS.

Mitsubishi Tanabe Pharma zal vooruitgaan en werken met de medische gemeenschap om informatie te verstrekken ter bevordering van het juiste gebruik van Radicut® bij ALS-patiënten.

Vertaling: ALS Liga: Anne;
Bron: Mitsubishi Tanabe Pharma Corporation

Mitsubishi Tanabe Pharma krijgt goedkeuring voor RADICUT voor ALS in Japan

Mitsubishi Tanabe Pharma Corporation heeft de goedkeuring gekregen van de Japanse regelgevende instantie, het farmaceutisch en medische apparatuur agentschap (PMDA), om RADICUT voor behandeling van ALS in Japan op de markt te brengen. Ook bekend als ‘edaravone’ of MCI-186, is RADICUT een vrije radicalen vanger ontdekt door MTPC die ook in de handel is voor behandeling van de acute fase van een herseninfarct, een soort ischemische beroerte. Het bedrijf meldt dat een reeks klinische studies in ALS-patiënten een verminderd functioneel verlies tonen met de medicamenteuze behandeling in vergelijking met placebo. Het bedrijf heeft nog geen aanvraag tot goedkeuring voor het product ingediend in de Verenigde Staten, maar het kreeg voor RADICUT van de FDA in 2015 de weesgeneesmiddelstatus. Interessant feit is dat, eerder dit jaar, ook Treeway de weesgeneesmiddelstatus (Orphan Drug Designation) kreeg in de VS voor hun anders geformuleerde versie van dit product, genaamd TW001 (Zie nieuws maart 2015).

Vertaling: ALS Liga: Anne, Bron: The ALS Forum

Mitsubishi Tanabe Pharma Corporation heeft aangekondigd dat zij goedkeuring tot marketing heeft ontvangen voor Radicut ® als behandeling van ALS in Japan.

Auteur Robert Goldstein ALS-TDI

Mitsubishi Tanabe Pharma Corporation heeft onlangs aangekondigd dat het de goedkeuring voor het op de markt brengen van Radicut ® (aka Edaravone of MCI-186) heeft ontvangen als behandeling van ALS in Japan. De regelgevende instantie in dat land, het farmaceutische en medische apparatuur Agentschap (PMDA), heeft Radicut op 26 juni 2015 goedgekeurd en de goedkeuring is strikt beperkt tot Japan. Voor deze aankondiging was het gebruik van Radicut beperkt tot hulp bij het herstel van de hersenschade na een beroerte. Een fase 3 klinische studie begon in Japan in 2011 en eindigde met recruteren in 2013, en het bedrijf heeft de resultaten aan de PMDA in 2014 als vraag naar goedkeuring voorgelegd. De volgende stappen voor het bedrijf zullen het informeren zijn van de medische gemeenschap in Japan over het juiste gebruik van Radicut bij ALS-patiënten.

Op dit moment is het niet bekend of Mitsubishi Tanabe streeft naar goedkeuring van hun product in andere landen, zoals de VS. Het bedrijf vroeg en kreeg echter wel de weesgeneesmiddel status (Orphan Drug Designation) voor Radicut van de FDA in mei 2015.

Wat is Radicut?

Volgens het bedrijf is Radicut een vrije radicalen vanger die werkt door het verwijderen van zuurstof-bevattende moleculen die zich bij mensen met ALS en bij andere ziekten opstapelen. Deze antioxidant aanpak wordt geacht neuro protectieve steun te bieden aan het zenuwstelsel, en potentieel de progressie van de ziekte te vertragen of bijkomende schade te beperken. Er zijn echter, zoals met alle antioxidanten van dit type, potentiële effecten naast het doelwit en er is ook de uitdaging om ervoor te zorgen dat het gewenste antioxidant effect op uniforme wijze in de gebieden van het lichaam die bestemd zijn voor een dergelijke behandeling, optreedt. In de studie, zoals in het goedgekeurde gebruik na een beroerte, kregen ALS-patiënten dagelijks 60mg van het product via intraveneuze injectie gedurende twee weken, gevolgd door twee weken zonder. Treeway, een Nederlands biotechnologiebedrijf, heeft eerder aangekondigd in 2015 dat het begonnen is met het herformuleren van Radicut tot een orale medicatie voor verdere exploratie bij ALS-patiënten; dit jaar kregen ze ook de weesgeneesmiddel status van de FDA en de EU.

Bottom Line:

Radicut is goedgekeurd voor gebruik om ALS te behandelen in Japan. Het is op dit moment echter niet goedgekeurd voor gebruik in andere landen. Het is waarschijnlijk dat het bedrijf zal streven naar verdere goedkeuringen, maar er is geen tijdslijn aangekondigd. Meer informatie volgt waarschijnlijk. De volgende stappen voor het bedrijf zijn om te beginnen met het op de markt brengen van de medicatie in Japan en om de medische beroepsgroep van het land te informeren over het gebruik ervan in ALS-patiënten. ALS TDI zal de evolutie van de medicatie blijven opvolgen en zal hierover rapporteren indien nodig.
JanMouthaan
Actief Lid
Actief Lid

Berichtdoor RobRijkse † » 11 sep 2015, 01:04

Behalve een hoop herhalingen, lees ik hieruit, dat het beperkt blijft tot Japan....Waarom? ?? Als het werkt!!!???
RobRijkse †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor JanMouthaan » 11 sep 2015, 10:24

Wat ik hier aantoon is dat het verschillende bronnen zijn waar de berichten van daan komen,niet zo maar uit een krant.

Bron: European medicines agency.

Mitsubishi Tanabba pharma Corporation.

The als forum.

Robert Goldstein ALS - TDI

Ik lees In deze plublicaties toch duidelijk dat er een fase drie studie is geweest met resultaat,zonder fase drie studie studie geen goedkeuring. Ik begrijp nog steeds niet waarom professor v.d. Berg er in het algemeen zo negatief is, dus ook de ALS stichting die volgt het standpunt van het ALS Centrum. Dat is op medisch gebied wel logisch maar zij kunnen toch ook lezen wat hier beschreven staat, en concluderen dat wat op de site van het ALS Centrum staat niet over een komt met deze publicaties. Hier staat namelijk dat er resultaat is.
JanMouthaan
Actief Lid
Actief Lid

Berichtdoor RobRijkse † » 11 sep 2015, 11:06

Ja, ik zie het, maar zeer verwarrend, want het medicijn zou op de Aziatische patiënten afgestemd zijn, las ik eerder...ook zo vreemd...maar die groep, schijnt een ander medicatie-acceptatie vermogen te hebben dan de westerlingen. En toch is er nu weer een bedrijf in Nederland, wat dit medicijn aan de man wil brengen, ongeregistreerd, dus niet vergoed.
RobRijkse †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor RobRijkse † » 11 sep 2015, 11:25

Geloof me, ik zou niets anders willen, maar zelfs ik, zie Door dit oerwoud het bos niet meer. Het zou toch simpel moeten zijn om een dergelijk medicijn aan te passen en hoelang zijn ze al niet bezig in Japan. Hebben ze in de rest van de wereld zitten slapen??.....of....geld?
RobRijkse †
In Memoriam
In Memoriam

VorigeVolgende

Keer terug naar Nieuws en Ontwikkeling