Let op eigen bijdrage bij WMO!

Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Hoe en wat aan het loket van de gemeente.

Re: Let op eigen bijdrage bij WMO!

Berichtdoor dspier † » 16 maart 2014, 20:17

Wow! Ik/wij verhuizen... :mrgreen:

Groetjes,
Dick
dspier †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor Ari » 23 sep 2014, 16:40

Heeft er iemand een idee hoe hoog het PGB voor mij is en wat kan ik globaal verwachten. Ik heb ook ergens gelezen dat het bedrag voor een ALS patiënt verdubbeld i.v.m. de vele zorg en hulpmiddelen die er in een kort tijdsbestek nodig zijn.

Groetjes,
Ari.
Ari

Berichtdoor dspier † » 14 nov 2014, 00:32

Hallo Arie,

eea hangt oa van de hulpbehoevendheid af. Zorg onder de maat heet dat geloof ik :mrgreen:

Ik weet dat je het met een normaal PGB budget, van 2014 niet redt, onder normale omstandigheden. Het is in elk geval onvoldoende voor Nederlandse professionals.

In 2015 komen de PGB budgetten bij de gemeente te liggen, wat dat gaat doen staat nog steeds niet vast, maar het zal er niet beter op worden!

Groetjes,
Dick
dspier †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor lijster » 14 nov 2014, 10:22

Hallo Conny en anderen,
het is goed dat dergelijke berichten geplaatst worden op het forum, bedankt conny.
op dit moment maak ik nog geen gebruik van zorg of ondersteuning vanuit de wmo maar dat gaat zeker komen.
ik ga me zo goed mogelijk informeren en mogelijk kan de ergotherapeut daarbij ondersteunen.
binnenkort gaat zij contact opnemen met de gemeente over een traplift, die dan pas volgend jaar geplaatst zal worden aangezien er enkele maanden overheen gaan voor die daadwerkelijk wordt geplaatst.
de therapeuten van het Rijnlands revalidatiecentrum zijn over het algemeen positief over de gemeente Leiden.
we gaan het zien.
vr.gr.,
lineke
lijster
Forum Goeroe
Forum Goeroe

Berichtdoor Bart † » 14 nov 2014, 12:28

Hallo Conny,
Volgens dit bericht: https://www.hetcak.nl/portalserver/portals/cak-portal/pages/k1-13-1-1-wijzigingen-zorg-thuis
hoeven we voor de ADV straks helemaal niet meer bij te dragen toch.....
Het gaat over naar wijkverpleging:
https://www.hoeverandertmijnzorg.nl/volwassenen/lichamelijk/thuiszorg
Of lees ik iets verkeerd?
Bart †
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor lijster » 15 nov 2014, 10:16

voor zover ik het begrijp is er inderdaad voor verpleging en verzorging geen eigen bijdrage, wel voor begeleiding.
het blijft denk ik nog afwachten hoe het allemaal gaar lopen volgend jaar en de vraag is of hoe lang het duurt voordat alles soepel loopt met al die veranderingen.
mijn ziekenkostenverzekering is weer ongeveer op het nivo van 2013 en biedt weinig meer dan voorheen, hoeveel minder is mij nog niet helemaal duidelijk.
heb nog niet op de site gekeken.
een goede dag toegewenst.
lineke
lijster
Forum Goeroe
Forum Goeroe

Berichtdoor Klaas » 04 dec 2014, 17:30

Beste Lineke,

Dank voor je reactie op mijn "even voorstellen" en ik deel graag mijn ervaring als "partner van" als daar behoefte aan is.

Voor wat betreft de eigen bijdrage via CAK kan ik alleen maar waarschuwen de te verwachten bijdrage voor te laten rekenen.
Uit eigen ervaring heeft de geruststellende folder vooraf alleen maar geleid tot paniek achteraf en halsbrekende toeren om ze weer binnen proporties te krijgen.
Ik schrijf dit in reactie op je eigen tekst "zover ik het begrijp". Vooral nu de regels in beweging zijn door veranderingen bij de overheid zou ik bijna aanraden om de eigen bijdragen, zowel via WMO als CAK, bijna contractueel vast te laten leggen bij het aangaan van de zorg.

Dat kan voorkomen dat je via WMO en CIZ zorg toebedeeld krijgt die je zelf goedkoper/passender had kunnen regelen (als blijkt dat je veel meer eigen bijdrage moet betalen dan je ooit verwacht had).
Het is fijn te leven in in land waar je zorg kunt krijgen. Als je maar niet eerst denkt dat het gewoon verstrekt wordt en dan na een vertraging van een half jaar de CAK facturen eigen bijdrage ziet komen.

Klaas
Klaas
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Berichtdoor lijster » 06 dec 2014, 13:30

Hallo Klaas,

dank voor je reactie.
we zullen zeker vooraf nagaan wat de eigen bijdrage ongeveer zal zijn v.w.b. de WMO en een afweging maken wat voor ons de beste optie is.
omdat zorg en verpleging onder de zorgverzekering gat vallen lijkt het mij dat ik niet, tenzij ik ergens word opgenomen misschien, voor alsnog niet te maken krijg met een CIZ en CAK.
ik probeer een zo'n goed mogelijk zicht te krijgen op alles en dat kost heel veel tijd. je hebt niet alleen ALS je moet er ook eens heel veel voor doen. daar heb ik wel eens moeite mee.
vr.gr.,
lineke
lijster
Forum Goeroe
Forum Goeroe

Berichtdoor Klaas » 09 dec 2014, 18:02

Hallo Lineke,

Je conclusie dat je niet alleen ALS hebt maar er ook nog eens heel veel voor moet doen/uitzoeken is de spijker op zijn kop! Volgend op de overrompelende consequenties van de diagnose, op zich voldoende om je leven op zijn kop te zetten, moet je je opeens verdiepen in alles wat met (komende) zorg te maken heeft. Voor mij was dat een hele nieuwe en onbekende wereld die mij volkomen vreemd was.
Gelukkig zijn we van meet af aan goed opgevangen door het ALS team van het revalidatiecentrum. Dankzij hun inspanning zijn alle benodigde aanvragen tijdig ingediend en zijn aanpassingen thuis en later ook thuiszorg, gelukkig tijdig gerealiseerd. Ik kan alleen maar aanraden die beschikbare expertise maximaal te gebruiken en vooral kenbaar te maken waar je je zorgen over maakt.
Laat onverlet dat ze vooral gericht zijn op de zorgbehoefte, van financiële consequenties weinig kaas gegeten hebben en je al snel met een nietszeggende algemene folder naar huis sturen. Voorlichting over individuele eigen bijdragen heb ik node gemist en zelf achteraf moeten uitvinden.
Sterkte met de mallemolen waar je leven in terecht gekomen is.
Klaas
Klaas
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Vorige

Keer terug naar WMO